FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt12/05/2018

Makes samtycke till försäljning av gemensam bostad.

Hej,

Om man har Äktenskapsförord. Inte gemensam ekonomi.

Om en av makarna har köpt en lägenhet själv (ensamägare) och nu vill den andra sälja sin lägenhet (ensamägare också). De har bott i lägenhen som ska säljas hittills och flytta till den redan köpta.

Måste den somminte äger lägenhet skriva samtycket vid försäljning? Är nyfiken. Fallet är ganska ovanligt, tycker jag.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I äktenskapsbalken finns bland annat reglerna om makesamtycke vid försäljning av makarnas gemensamma bostad.

En bostadsrätt som är avsedd för att vara makarnas gemensamma hem och som innehas huvudsakligen för detta ändamål betraktas som makarnas gemensamma bostad (7 kap. 4 § punkt 3). En make får inte utan den andra makens samtycke bland annat avhända sig egendom som utgör makarnas gemensamma bostad (7 kap. 5 § punkt 2). Detta innebär alltså att en make inte kan sälja en t.ex. bostadsrätt som denne själv äger, utan att inhämta samtycke från den andra maken först, eftersom egendomen utgör makarnas gemensamma bostad. Detta påverkas inte av att ni har upprättat ett äktenskapsförord (se 7 kap. 5 § punk 3), inte heller av det faktum att ni inte har gemensam ekonomi. Ett samtycke till försäljning av den gemensamma bostaden ska lämnas skriftligen (7 kap. 5 § 2 stycket). Detta görs normalt i överlåtelseavtalet i samband med försäljningen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare