LURAD ATT INGÅ AVTAL MED NUMMERUPPLYSNINGEN.SE

Jag har skrivit under ett avtal om företagsabonnemang för nummerupplysningen.se. Detta avtal kom med post till mig. Jag läste inte så noga igenom det , då jag trodde att det var en allmän förfrågan om att befintliga uppgifter stämde. Jag skrev under och returnerade i bifogat svarskuvert. Drygt en månad senare fick jag en faktura på 5895 kr. Jag kontaktade då dem snarast och förklarade att det var ett misstag och att jag ville häva avtalet. De har svarat att de inte tänker häva avtalet och att de kräver betalning annars går de vidare med inkasso och rättegång. Min fråga, kan jag hävda att avtalet har ingåtts med fel grund? Mvh Peter

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag beklagar att du hamnat i den här situationen. Du verkar inte vara den enda som råkat ut för det här, och jag misstänker att den här sidan är till stor hjälp för dig:

http://www.svenskhandel.se/Varningslistan/Svensk-Handel-Varningslistan/Nummerupplysningense--/

Om det är blanketten de visar som du skrivit på finns ett beslut från Stockholms Tingsrätt från 2013-04-22 att du inte behöver betala fakturan. Skälet är att talongen är ägnad att vilseleda mottagaren. Är det en annan blankett du skrivit under, borde alltså samma sak gälla ändå, men ta då kontakt med svensk handel så att de får in uppgifterna.

Du ska alltså bestrida fakturan, med tingsrättens beslut i ryggen.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare