FrågaPROCESSRÄTTDomstol28/06/2018

Lämplighetsprövning för att bli nämndeman i tingsrätten

Hej,

Jag undrar om man kan sitta som nämndeman i tingsrätten om man tidigare har blivit prövad domstol (tingsrätten) däremot blivit friad!?

Skulle det utgöra ett hinder när domstolen gör en lämplighetsbedömning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du blir vald till nämndeman kommer den domstol du ska tjänstgöra vid begära utdrag ur ditt belastningsregister. Utan att veta vad du har blivit prövad för och eventuellt andra omständigheter är det svårt att ge ett precist svar.

Skulle du finnas med i belastningsregistret så är det ett led i domstolens lämplighetsbedömning. Det går alltså att klara lämplighetsbedömningen även om man finns med i belastningsregistret.

Att du tidigare har blivit prövad men friad av domstolen är alltså inget som bör ligga dig till last. Domstolen gör en helhetsbedömning och det är svårt att ge något konkret svar. Men allt står och faller alltså inte med vad som eventuellt finns i belastningsregistret och har du blivit friad i domstol är det ingenting som bör påverka dina möjligheter att klara en lämplighetsbedömning.

Domstolen har en sida med all information du behöver om vad nämndemannauppdraget kräver och innebär, den hittar du här.

Hoppas att du fick några av dina funderingar besvarade, tveka inte att höra av dig igen om något är oklart!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare