Köparens rätt till hävning vid köp av bil

Hej! Sålde en bil på blocket som jag la ut för 15 000kr och skrev "billigare vid snabb affär". Personen kom för att kolla. Vi tillsammans gick grundligt igenom exteriören och interiören och jag berättade om alla skavanker, fel (som jag vet om) och alla saker jag bytt, fixat. Hen fick även möjlighet att fråga om allt och saker hen påpekade under tiden gick vi igenom. Jag vill bara tillägga att jag inte är mekaniker eller liknande. Hen provkörde i hela 30-40 minuter. Sedan gick vi igenom alla skavanker, fel som hen hittade under provkörningen. Sedan när jag berättat alla positiva och negativa saker, hen har kollat grundligt samt diskuterat med sitt barn (som skulle köpa bilen men kunde ej närvara). Sa hen att jag köper den för 12 000kr. Jag svarade "ok, som jag skrev, kan gå ned vid snabb affär så det låter bra".

Bilen driver lite olja (som jag nämde flera ggr) vid motorn och jag förklarade orsaken och berättade ungefärligt vad det skulle kosta att byta. Dagen efter köpet ringer köparen upp och säger att hen har bytt packning och att det gått bra. Men att hens mekaniker sagt att kamkedjan rasslar och borde bytas. Nu vill han häva köpet. Jag själv känner att jag gjort allt jag kunnat för att det ska bli ett ärligt och bra sälj. Jag läste på om köplagen dagen innan för att kolla vad jag är skyldig att göra. Vilket då var att berätta om alla fel jag visste om. Jag visste inte detta. Köparen påpekade inte heller något om avvikande ljud. Har hen eller jag "rätt" i detta fall?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När jag besvarar frågan utgår jag ifrån att avtalet gäller mellan två privatpersoner och därmed blir köplagen (KöpL) tillämplig.

Om det föreligger ett fel på en såld bil kan säljaren eventuellt behöva ansvara för kostnaderna för reparation och köparen kan också under vissa omständigheter häva/återkalla köpet. Men på grund av köparens långtgående undersökningsplikt är det dock inte säkert att säljaren ska ansvara för alla fel, vilket förklaras under rubriken "Köparens undersökningsplikt".

Nedan följer en redogörelse för gällande rätt. Under rubriken "Slutsats" hittar du en sammanfattning av redogörelsen och tips för hur du kan gå tillväga.

Köparens undersökningsplikt

För det första kan det konstateras att fel inte föreligger på bilen om köparen kan antas ha känt till felet vid köpet. Dessutom kan köparen inte åberopa ett fel som hen borde ha märkt vid en undersökning (detta gäller även om köparen har underlåtit att undersöka bilen). Om säljaren har agerat i strid mot tro och heder kan dock denna undersökningsplikt bortfalla. Om säljaren exempelvis har vetat om felet men inte sagt något eller aktivt försökt dölja felet från köparen kan hen anses ha agerat i strid mot tro och heder (20 § KöpL). I sådana fall ska säljaren ansvara för felet.

Vad kan utgöra ett fel?

Fel på bilen föreligger om den avviker från vad som har avtalats. Avtalet kan både vara muntligt och skriftligt. Bilen är också felaktig om den avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Med fog kunnat förutsätta innebär att bilen inte får avvika ifrån dina befogade förväntningar avseende bilens egenskaper. För att avgöra om en förväntning är befogad kan man exempelvis jämföra med en genomsnittlig persons förväntningar vid ett sådant köp (17 § KöpL). Varan ska dock inte anses felaktig, om säljaren varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna (felet).

Fel föreligger också om bilen inte överensstämmer med uppgifter som säljaren har lämnat om varans egenskaper eller användning vid köpet, om dessa uppgifter kan antas ha inverkat på köpet. Detta gäller dock inte om säljaren har rättat sina uppgifter i tid och på ett tydligt sätt (18 § KöpL).

Vilka påföljder kan köpare göra gällande och vilka rättigheter har säljaren?

Om bilen är felaktig kan köparen kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag (30 § KöpL). Säljaren har dock rätt till att på egen bekostnad avhjälpa felet om detta kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen och utan risk för att köparen inte får sin egna kostnader ersatta av säljaren. Dock får säljaren ej åberopa att han inte har beretts tillfälle att avhjälpa felet eller företa omleverans, om köparen har avhjälpt felet och det med hänsyn till omständigheterna inte skäligen kunde krävas att köparen skulle avvakta avhjälpande eller omleverans från säljarens sida (36 § KöpL).

För att köparen ska kunna kräva prisavdrag krävs det att avhjälpandet eller omleveransen inte sker inom skälig tid efter reklamationen (27 § KöpL).

Det finns även möjlighet att häva köpet (återkalla det) om felet är väsentligt, vilket är ett högt ställt krav (39 § KöpL). Köparen kan också begära ersättning om hen har lidit skada på grund av felet. Dessutom har köparen alltid rätt till skadestånd om felet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida eller om varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt har utfäst/garanterat (40 § KöpL).

Slutsats

Köparens möjlighet till hävning är begränsade. För att ens kunna häva köpet måste det faktiskt föreligga ett fel enligt köplagen, vilket är beroende av köparens undersökningsplikt och vad du som säljare borde ha insett (se under rubriken "Vad kan utgöra ett fel"). Frågan om köparen borde ha märkt felet vid undersökningen är tyvärr svår för mig att avgöra då jag inte vet hur "lätt" ett sådant fel är att upptäcka på bilen i fråga.

Under förutsättningen att detta är ett fel du som säljare ska ansvara för kan köparen eventuellt häva köpet. I sådana fall måste felet vara av väsentlig betydelse för köparen och dessutom uppställs kravet att säljaren måste ha insett eller borde ha insett detta. Du skriver i frågan att du inte visste om felet, frågan blir då om du borde ha insett att detta fel existerade och att det var av väsentlig betydelse för köparen, vilket jag tyvärr inte heller kan avgöra utifrån informationen i frågan.

Angående väsentlighetsbedömningen tittar man på omständigheterna i det enskilda fallet och beaktar köparens förväntningar på varan utifrån avtalet. En trasig kamkedja på en bil kan säkert i vissa fall anses vara ett väsentligt fel (exempelvis vid köp av en ny bil). Omständigheter som talar emot att det är ett väsentligt fel i ditt fall är att det gäller köp av en begagnad bil och att det dessutom är ett fel som kan åtgärdas.

Jag rekommenderar att du meddelar säljaren att du inte accepterar hävningen och att du som säljare inte ansvarar för felet. Det finns en risk att köparen vänder sig till tingsrätten och ansöker om stämning. Om du förlorar i tingsrätten kan du behöva betala för reparationen av bilen och även åläggas att betala skadestånd. Dessutom kan du eventuellt behöva betala en viss summa av motpartens rättegångskostnader. Jag kan tyvärr inte säga vem som har "rätt", men som sagt ställs höga krav för att en köpare ska kunna häva ett avtal. En kompromiss om köparen inte ger sig skulle kunna vara att du betalar en del av reparationskostnaderna eller erbjuder ett prisavdrag.

Jag hoppas du fick svar på din fråga och att situationen löser sig! Om det är något mer du undrar över är du varmt välkommen att ställa en ny fråga. Lawline erbjuder också juridisk hjälp till fast pris (klicka här) och du kan dessutom boka en tid med en av våra skickliga jurister (klicka här).

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare