Fel i vara och rättslig process

Hej Lawline, Jag behöver hjälp med ett bilköp jag gjorde hos Alnyrab Bilar via Blocket.se. I maj 2024 köpte jag bilen privat då jag inte kunde ta lån i mitt nystartade företag under helgen. Problemet är att bilen annonserades med en mätarställning på 10 400 svenska mil, medan den i själva verket hade 10 400 engelska miles, vilket motsvarar cirka 16 700 svenska mil. Detta kom till min vetskap många månader efter köp. Detta innebär att bilen har mycket högre körsträcka än vad som angavs, därmed ett större slitage. Efter köpet har jag haft flera problem med bilen och har spenderat tusentals kronor på reparationer, något som jag tror beror bland annat på den felaktiga informationen från företaget. Jag har kontaktat Alnyrab Bilar för att klaga 2/12, men jag har inte fått något svar varken per telefon eller sms. Mina frågor är följande: 1. Kan jag häva köpet på grund av den falska annonseringen? 2. Kan Alnyrab Bilar vara skyldiga att ersätta mig för reparationerna? 3. Vad är sannolikheten att vinna i domstol med dessa omständigheter? 4. Hur lång tid har jag på mig att lämna in ärendet till domstol? 5. Måste jag anlita advokat och vad kan kostnaderna vara för en rättsprocess? 6. Finns det några lagmässiga aspekter jag bör tänka på? 7. Hur lång tid tar processen i domstol? Jag har inte fått något svar från Alnyrab Bilar och överväger att gå vidare med rättsliga åtgärder. Tack för er hjälp.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag utgår från att försäljaren är en näringsidkare. Mitt svar ändras lite beroende på om du köpte bilen huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet eller om du köpte bilen för näringsverksamheten, trots att du stod för den privat. I första fallet blir Konsumentköplagen (KKL) aktuell, och i andra fallet blir Köplagen (KöpL) aktuell. Skillnaden på dessa lagar är att KöpL är dispositiv, dvs avtalsvillkor kan åsidosätta dess bestämmelser. KKL är endast dispositiv så länge ett avtalsvillkor inte medför sämre villkor än vad lagen ger. I mitt svar kommer jag att utgå från att du köpte bilen för privat bruk, och därmed utgår jag från KKL.

Jag kommer först att gå igenom den rättsliga grunden jag använder för min bedömning, och sedan svarar jag på dina frågor direkt.


Fel på vara

För att du i ditt fall ska kunna ta till rättsliga åtgärder så krävs det att det förelegat fel i varan enligt lagens mening.


Varan ska i fråga om art, beskrivning, mängd, kvalitet, funktionalitet, kompatibilitet, driftskompatibilitet och i övrigt stämma överens med vad som följer av avtalet. Varan ska åtföljas av de tillbehör, anvisningar och uppdateringar som följer av avtalet (4 kap. 1 § KKL).

Vidaren ska varan stämma överens med sådana uppgifter om varans egenskaper och andra särdrag eller användning som näringsidkaren eller någon i ett tidigare säljled eller för näringsidkarens räkning har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet (4 kap. 2 § 1st. 4p. KKL).


Näringsidkaren ska också före köpet upplysa konsumenten om sådana förhållanden som rör varans egenskaper eller användning som näringsidkaren känner till eller bör känna till och som konsumenten med fog kan räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att informationen kan antas inverka på köpet (4 kap. 3 § KKL).


Om varan avviker från vad som anges ovan eller om näringsidkaren inte uppfyller sin skyldighet enligt vad som anges ovan så är varan att anse som felaktig.


Undantag

En vara som avviker från vad som anges i 4 kap. 2 § 1st. 4p. KKL ska inte anses vara felaktig, om näringsidkaren vid köpet har informerat konsumenten om avvikelsen och konsumenten uttryckligen och separat har godkänt den. Den ska inte heller anses felaktig om näringsidkaren visar att

  1. uppgifterna har rättats före köpet på ett sätt som är likvärdigt med det sätt som uppgifterna först lämnades på,
  2. uppgifterna inte har inverkat på köpet, eller
  3. uppgifterna har lämnats av någon annan än näringsidkaren och att näringsidkaren inte kände till eller borde ha känt till uppgifterna (4 kap. 5-7 §§ KKL).

Näringsidkaren ansvarar för fel

Näringsidkaren svarar för fel på varan som har funnits vid avlämnandet och som visar sig inom tre år från denna tidpunkt (4 kap. 14 § KKL).


Påföljder

Om varan är felaktig får konsumenten kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Konsumenten får även kräva skadestånd och hålla inne med betalning (5 kap. 1 § KKL).


Reklamation

Konsumenten får åberopa att vara är felaktig endast om han lämnar näringsidkaren ett meddelande om felet inom skälig tid efter det att konsumenten borde ha märkt felet. En reklamation som görs inom två månader efter det att konsumenten märkt felet ska alltid anses ha gjorts i rätt tid (5 kap. 2 § KKL). Vad som är "skälig tid" varierar från fall till fall. Enligt förarbetena till Konsumentköplagen är det främst två omständigheter som ska spela särskild roll vid bedömningen av vad som utgör en skälig tid för reklamation. Eftersom en konsument inte har en lagstadgad undersökningsplikt kan det inte krävas att köparen direkt gör en grundlig undersökning. Det finns ändå en förutsättning i att köparen snart efter köpet gör en översiktlig undersökning av varan är ändå påkallad. Den andra omständigheten som särskilt ska vägas in i bedömningen, är om det föreligger något tillfälligt förhinder som lett till att en reklamation inte gjorts tidigare. Det kan vara fråga om sjukdom eller annat liknande förhinder. Även då konsumenten väntat med att reklamera för att kunna rådgöra med en kunnig person tex. jurist för att överväga sina möjligheter, skulle kunna vara en sådan omständighet.


Utgångspunkten för bedömningen av reklamationsfristen är när konsumenten borde ha märkt felet. Konsumentens faktiska kunskap om felet är alltså inte avgörande. Skyldigheten att reklamera inträder inte nödvändigtvis redan då de funktionsstörningar som felet orsakar först kunde konstateras, utan det bör dessutom förutsättas att konsumenten borde ha insett att störningarna kan bero på felet. Vid vilken tidpunkt konsumenten borde ha märkt felet kan bero på konsumentens kunskaper om varor av det slag som köpet gäller. Vid bedömningen av vad som är skälig tid måste beaktas att konsumenten inte har någon egentlig undersökningsplikt. Det innebär dock inte att konsumenten helt kan låta bli att vidta åtgärder för att konstatera om varan är i avtalat skick.


Vid tvist mellan parterna aktualiseras reklamationsfrågan endast om näringsidkaren invänder att konsumenten inte har reklamerat i rätt tid. Näringsidkaren har alltså den s.k. åberopsbördan för omständigheten. Om en sådan invändning har gjorts, har konsumenten dock bevisbördan för att han eller hon har meddelat näringsidkaren (reklamerat) vid en viss påstådd tidpunkt. Konsumenten har även bevisbördan för att han eller hon borde ha märkt felet vid påstådd tidpunkt. Den senare frågan har dock mindre praktisk betydelse med hänsyn till den särskilda tvåmånadersfristen i tredje meningen. Näringsidkaren står risken för att konsumentens meddelande inte kommer fram


Hävning

Konsumenten har rätt att häva köpet om avhjälpande eller omleverens inte kommer i fråga eller inte kan ske inom skälig tid efter reklamationen och utan väsentlig olägenhet för konsumenten. Dvs näringsidkaren har rätt att först vidta avhjälpande eller omleverans om det kan ske inom skälig tid efter det att konsumenten framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för konsumenten. Om avhjälpandet eller omleveransen inte löser felet så får hävning också användas. Om felet med hänsyn till varans karaktär och omständigheterna i övrigt är allvarligt, har konsumenten rätt till prisavdrag eller hävning utan föregående försök till avhjälpande eller omleverans. (5 kap. 4, 5 & 8 §§ KKL).


Vid hävning ska konsumenten meddela näringsidkaren att han eller hon häver köpet. Konsumenten får dock inte häva köpet om näringsidkaren visar att felet är ringa (5 kap. 10-11 §§ KKL).


Skadestånd

Konsumenten har rätt till ersättning för den skada han eller hon lider genom att näringsidkaren är i dröjsmål eller varan är felaktig, om inte näringsidkaren visar att dröjsmålet eller felet beror på ett hinder utanför näringsidkarens kontroll

  1. om näringsidkaren inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet, och
  2. vars följder näringsidkaren inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit (6 kap. 1 § KKL).

Konsumenten har alltid rätt till ersättning för den skada han eller hon lider genom ett rättsligt fel som fanns vid köpet, om konsumenten varken kände till eller borde ha känt till felet. Konsumenten har alltid rätt till ersättning för den skada han eller hon lider genom att varan vid köpet avvek från vad näringsidkaren särskilt utfäst (6 kap. 2 § KKL).

Skadeståndet på grund av fel på varan omfattar bland annat ersättning för utgifter och inkomstförlust (6 kap. 3 § KKL).


Svar på dina frågor

  1. Kan jag häva köpet på grund av den falska annonseringen?
    - Du kan häva köpet endast om avhjälpning eller omleverans inte kommer på tal eller inte anses rimligt. Du måste dock ha reklamerat felet inom skälig tid efter det att du borde märkt felet. Reklamation inom två månader från det att du märkt felet anses alltid ha gjorts i rätt tid. Enligt din beskrivning så verkar det ha gått runt nio månader från att du köpte varan och reklamerade felet. Det framgår dock inte hur lång tid det gick mellan att du upptäckte felet och reklamerade det. På grund av dessa omständigheter är det inte säkert att du reklamerat felet inom rätt tid.
  2. Kan Alnyrab Bilar vara skyldiga att ersätta mig för reparationerna?
    - Ja, möjligheten finns. Du har rätt till ersättning för utgifter du lidit på grund av rättsliga fel hos varan som fanns vid köpet, som du varken kände till eller borde känt till. Här kan det dock bli klurigt. Rättsligt fel innebär exempelvis fel i varan, men fel i vara är inget du kan åberopa om du inte reklamerat inom rätt tid (se punkt 1). Det kan även vara så att mätarinställningen är något du borde uppmärksammat vid köpet av bilen vilket skulle invalidera skadeståndsyrkandet på ytterligare en punkt, men det kan bero på lite andra omständigheter också, exempelvis hur köpet gick till och vad som sades där.
  3. Vad är sannolikheten att vinna i domstol med dessa omständigheter?
    - Jag saknar viss information, exempelvis hur lång tid som gick mellan att du upptäckte felet tills att du reklamerade det, hur köpet gick till och vad som framgår av avtalet och vad säljaren sade. Dessa omständigheter spelar stor roll. ENBART baserat på vad du beskrivt i din fråga så är sannolikheten låg för vinst just nu, eftersom möjligheten finns att du inte reklamerat inom en skälig tid.
  4. Hur lång tid har jag på mig att lämna in ärendet till domstol?
    - Det finns ingen särskilt tidsfrist, men desto längre du väntar desto svårare kan det bli att bevisa något som hände för ett tag sedan. Du kan läsa mer här: https://www.domstol.se/amnen/tvist-om-pengar/
  5. Måste jag anlita advokat och vad kan kostnaderna vara för en rättsprocess?
    - Du måste inte anlita en advokat. Det är dock väldigt fördelaktigt. Det måste inte vara någon som har titeln “Advokat” heller utan du kan anlita en jurist också.
    - Kostnaderna för en rättsprocess kan bli väldigt stora. Du har dels en viss kostnad för att väcka en talan, sen har du kostnader för jurist/advokat om du anlitar sådan. Parterna i ett tvistemål kan även yrka på att motparten ska stå för deras rättegångskostnader om de vinner, dvs förloraren i ett tvistemål betalar de kostnader vinnaren haft för tvistemålet (ex advokat/juristkostnader). Vad någon tar betalt för att hjälpa dig i ett tvistemål varierar väldigt mycket. Timtaxan kan vara allt från 1500 kr/h till 3000kr/h. Om du vinner och yrkar på att motparten ska stå för din kostnad behöver du nästan inte betala något, men om du förlorar kan du behöva betala inte bara dina egna kostnader utan din motpart också.
    - Om vi säger att du skaffar en jurist med 1500kr/h taxa, som lägger ned totalt 10 timmars arbete, så blir det 15000 kr. Om din motpart gjort samma så blir det allt från 0kr om du vinner till 30000 kr om du förlorar (detta är en grov uppskattning).
    - Du kan givetvis föra din talan själv utan att anlita någon som företräder dig, men dina chanser för vinst ökar stort om du anlitar någon som har erfarenhet med att tvista kring sådant här.
  6. Finns det några lagmässiga aspekter jag bör tänka på?
    - Det är en väldigt bred fråga du ställer, vilket gör det svårt att svara på. Om vi pratar lagmässigt kring rättegången i sig, så är det viktigt att tänka på (särskilt om du för din egen talan) att det oftast är den som påstår något som har att bevisa det. Bevis behövs för att styrka påståendet. Därför är det viktigt att du dokumenterar så mycket som möjligt av vad som har hänt.
  7. Hur lång tid tar processen i domstol? Jag har inte fått något svar från Alnyrab Bilar och överväger att gå vidare med rättsliga åtgärder.
    - Detta kan variera stort, särskilt från domstol till domstol. Exempelvis Lunds tingsrätt har ett mål att handläggningstiden för tvistemål ska vara högst 7 månader. Sen själva förhandlingen brukar inte ta mer än 1-3 dagar i fall som ditt. Oftast blir tvister som denna lösta genom att parterna har når en förlikning innan huvudförhandlingen.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare. Jag kan även sätta dig i kontakt med vår ordinarie byråverksamhet om det kvarstår osäkerheter efter vår kontakt. Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo