Köpt en begagnad bil och bromsarna funkar inte – vad gäller?

Vi köpte en begagnad bil från en bilfirma för 164000. Säljaren sa att det inte fanns några fel på bilen när vi frågade. Vi signerade kontraktet digitalt på mobilen. Vi fick ingen varudeklaration utskriven och ingen genomgång av den utan vi fick den som en digital bilaga. Det var i princip omöjligt att upptäcka att det stod en liten notering att bakkameran "hade osäker funktion". Vi ställde specifikt frågan om bilfirman går igenom bilarna de säljer själva och fick till svar från säljaren att de gör en grundlig kontroll av bilarna och noterar eventuella fel. När vi kom hem upptäckte vi att bakkameran inte funkar alls och kontaktade säljaren per telefon. Han svarade att han inte visste om det och lovade att vi skulle få det fixat. Vilket var ren lögn. Han sa till oss att vi skulke maila deras reklamationsavd vilket vi gjorde och då fick vi som svar att det står i varudeklarationen att bakkameran har osäker funktion och att de anser att vi har blivit informerade vid köptillfället. Efter bara en dag så upptäckte vi ett skrapande ljud från hjulen fram och vi mailade igen. På verkstaden upptäcktes att bromsarna fram var helt slut och behövs bytas, både klossar och belägg en kostnad på ca 4000 kr. När vi frågade hur kommer det sig att de inte informerade oss om det så svarade de att det är normal slitage och att det får man räkna med när man köper en begagnad bil. Kan vi kräva att de åtgärdar felen? Vad gör vi när de inte tänker göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det så att du köpt bilen i egenskap av konsument, detta medför att konsumentköplagen (hädanefter ”KköpL”) blir tillämplig. Jag tolkar det vidare så att du inte köpt bilen genom ett auktionsförfarande, om jag här gjort ett felaktigt antagande får du gärna återkoppla till mig via mail (se nedan) eftersom det får betydelse för bedömningen.

Bakkameran

Av din ärendebeskrivning framgår att bakkameran inte fungerat alls. Det kan knappast råda några tvivel om att du som konsument med fog borde kunna förutsätta att bakkameran (när en sådan finns) ska funka, således föreligger ett fel i varan enligt 4 kap 2 § KköpL. I ett fall från Allmänna reklamationsnämnden (ARN 2022-09243) – som också avsåg köp av en begagnad bil – har nämnden vidare uttalat att en konsument vid köp av en vara inte har någon generell undersökningsplikt. Detta framgår också i förarbetena till konsumentköplagen (se prop 2021/22:85 s 261) vilket är en högst central rättskälla när man tolkar lagen. Det faktum att du inte på eget initiativ undersökt bakkameran hindrar dig alltså inte från att åberopa felet. Felet har dessutom visat sig inom två år efter avlämnande, av detta följer att näringsidkaren har bevisbördan om de skulle påstå att felet orsakats av dig (se 4 kap 17 § KköpL).

Bromsarna

Det framgår också att du kort efter köpet upptäckt att ”bromsarna var helt slut”. Utgör detta då ett fel i konsumentköplagens mening? En bil måste såklart kunna bromsa för att kunna köras säkert. Eftersom bromsarna inte fungerat har bilen avvikit från vad du med fog kunnat förutsätta. Även här föreligger således ett fel enligt 4 kap 2 § KköpL. Bilfirman har enligt dig påstått att det är normalt slitage och att man får räkna med att bromsarna inte funkar när man köper en begagnad bil. Detta påstående är självklart felaktigt. Om du vill ha tydligt stöd för att deras bedömning varit felaktig rekommenderar jag dig att hänvisa till ovan nämnda fall från Allmänna reklamationsnämnden (ARN 2022-09243). I detta fall – som alltså också avsåg en begagnad bil – ansågs bland annat följande utgöra fel i konsumentköplagens mening: (1) temperaturgivaren i bilen var urkopplad (2) batteriet hade omedelbart efter leveransen en låg batterinivå samt (3) att remmen till generatorn inte var spänd tillräckligt hårt. Överlag ger detta tydligt uttryck för att det faktum att bilen är begagnad inte kan anses medföra att bilen ska kunna avlämnas i vilket skick som helst. Eftersom felen visat sig inom två år är det också, som framgått ovan, bilfirman som har bevisbördan om de skulle påstå att dessa fel berott på dig.

Påföljder – kan du kräva att bilfirman åtgärdar felen?

Jag tolkar din formulerade frågeställning så att ditt intresse i huvudsak ligger i att få felen åtgärdade. Det framgår då av 5 kap 4 § KköpL att du har rätt att välja mellan att bilfirman avhjälper felen eller gör en omleverans. Bilfirman är dock enligt samma lagrum skyldig att avhjälpa felet eller göra en omleverans endast om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad för näringsidkaren. Jag har svårt att se att 4000 kronor (samt kostnad för att fixa bakkameran) skulle ses som en oskälig kostnad. Dina utsikter att få felen avhjälpta borde alltså, baserat på den information du lämnat, se ganska bra ut.

Avslutande råd och återkoppling

Sammanfattningsvis har jag alltså funnit att de brister du beskrivit i bilen borde ses som fel i konsumentköplagens mening. Av detta följer att du borde ha rätt att få felen avhjälpta. Min rekommendation är att du i första hand åter tar kontakt med bilfirman och eventuellt för fram vissa av de argument som jag fört fram här. Om bilfirman trots detta inte skulle vilja åtgärda felen kan du dessutom föra fram att du enligt 5 kap 8 § KköpL kan ha rätt till bland annat prisavdrag ”om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga” vilket ansetts innefatta de fall där näringsidkaren vägrar att utföra avhjälpande eller omleverans trots att de är skyldiga att göra så.

Med detta sagt hoppas jag att mitt svar har varit till hjälp. Om det kvarstår några frågor är du givetvis välkommen åter höra av dig till oss på Lawline. Om du vill boka tid med någon av våra duktiga jurister kan du göra det här. Du får också gärna kontakta mig på Hugo.Clemedtson@Lawline.se om du har följdfrågor angående mitt svar.

Hugo ClemedtsonRådgivare