Reklamation enligt konsumentköplagen – rätt till avhjälpande, ersättning eller prisavdrag vid fel i vara

Hej! Jag köpte en vara på Sellpy. Sellpy sänker priset på sina varor kontinuerligt om ingen köper dem. Jag köpte en vara i nyskick av dem för 300kr. Varans faktiska värde är närmare 4000kr. Varan blev skadad under frakten. Den går att laga men skulle isåfall behöva nya delar. Dessa delar kostar minst 700kr. Jag skickade in en reklamation till Sellpy och de vill betala 300kr mot att jag skickar in varan. Kan jag begära reparation/ få delar som behövs för reparation hemskickade eller betalda för?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bestämmelser beträffande köp av lös egendom mellan konsumenter och näringsidkare regleras i konsumentköplagen (2022:260). Om en vara är felaktig, får konsumenten enligt 5 kap. påkalla en påföljd, såsom avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet, se 5 kap. 1 §. I och med att reklamation redan har åberopats så kommer det inte att beröras i detta svar.

Avhjälpande och omleverans är de primära påföljderna vid fel i vara. Konsumenten har en rätt att välja att näringsidkaren antingen avhjälper felet eller ersätter den felaktiga varan med en ny. Näringsidkaren behöver å andra sidan ta ställning till om den valda åtgärden är möjlig och att den inte medför oskäliga kostnader. Det föreligger faktiska och rättsliga hinder när det inte är möjligt att avhjälpa felet eller att leverera om varan. Det kan exempelvis vara så att varan inte kan lagas och att den har utgått ur sortimentet så att näringsidkaren inte kan få tag på den.

Ifall avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga har konsumenten rätt att kräva prisavdrag som svarar mot felet eller att häva köpet, se 5 kap. 8 §. Uttrycket ”inte kommer i fråga” omfattar situationen när påföljderna inte är möjliga. Det kan även vara så att näringsidkaren vägrar att utföra dem.

I förevarande fall så kan det nämnas att Sellpy är ett företag vars verksamhet går ut på att sälja begagnade varor åt privatpersoner och företag. Det bör noteras att varan som såldes till dig är rimligtvis från en privatperson och att det därmed inte finns liknande varor på lagret som kan ersätta den befintliga varan i fråga. Du kan å andra sidan föreslå en alternativ lösning, till exempel att du behåller varan och att Sellpy står för en del av reparationskostnaden.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Berätta om ditt ärende

Fyll i dina kontaktuppgifter och beskriv ditt ärende i korthet, så kommer vår partner Juridium att kontakta dig inom ett dygn nästkommande vardag. Din bokningsförfrågan är inte bindande.

0 / 1000