FrågaKÖPRÄTTKöplagen31/07/2021

Kan köpare åberopa fel när de inte undersökte bilen och den såldes i befintligt skick?

Hej! Jag sålde en bil på blocket i början av februari. Jag meddelade dom fel och brister som jag visste om vilka köparen godtog. Vi skrev ett köpekontrakt och att bilen såldes i "befintligt skick" där jag som säljare hade informerat om de brister jag visste om. Jag erbjöd köparen att provköra innan köp, men hen sa att det inte behövdes. Bilen var bara 7år gammal och hade gått ca 15000mil. Köpeskillingen var 120000kr. Den är servad efter ordning och jag har aldrig haft problem med den. Nu i förra veckan hör köparen av sig och det visar sig att oljan i automatlådan är förorenad och dålig, vilket tydligen har gjort att hela växellådan behöver bytas till en kostnad på ca 50000kr. Köparen kommer driva detta vidare. Vad har jag för rättigheter och hur ska jag agera? Jag vet inte vad jag skulle ha kunnat göra annorlunda?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Gäller köplagen?
Det här är ett köp av lös egendom mellan två privatpersoner och då blir köplagen (KöpL) aktuell. Enligt 3 § KöpL är köplagen dispositiv och det betyder att man kan avtala om att köplagens bestämmelser inte ska gälla för ert köpeavtal. Så börja med att kolla om ert köpeavtal har avtalat bort köplagen eller inte. Jag kommer att utgå ifrån att lagen gäller för ditt köp.

Köparens undersökningsplikt före köpet

När man köper en vara så har köparen en undersökningsplikt enligt 20 § KöpL. Där köparen ska undersöka varan före köp men det är inget som är en skyldighet för köparen att göra. Dock kan det påverka köparens chanser att åberopa felet på varan. Det är två fall som påverkar köparens rätt att åberopa felet:
Att köparen faktiskt har undersökt bilen eller, Att köparen har inte undersökt varan fast köparen har fått uppmaningar av säljaren att undersöka varan.

Då enligt informationen som du har gett mig verkar din situation falla inom det andra fallet. Då du hade uppmanat köparen att undersöka bilen och provköra den och påpekat bilens brister. Det betyder att de inte kan åberopa fel som de borde ha märkt vid undersökningen och bara kunna åberopa dolda fel enligt 20-21 § KöpL.

Min slutsats
Min generella uppfattning är att du har agerat på ett korrekt och lämpligt sätt. Då bilen såldes i befintligt skick enligt köpeavtalet, du uppmanade köparen att undersöka och provköra bilen och sedan påpekade alla brister med bilen som du kände till är delar som talar för din fördel. Då det påverkar deras rätt att reklamera fel som de borde ha hittat vid en undersökning. Dock om fel anses vara ett fel som de inte borde ha märkt vid en undersökning så kan de ha rätt att få ersättning av dig. Sedan ska jag påpeka att det är köparna som har bevisbördan att det är ett fel som de inte borde ha märkt vid en undersökning. Skulle du vilja ha ytterligare hjälp kan du boka en rättsutredning eller boka en tid med en av våra jurister. Mer information om rättsutredning hittar du här och du kan boka en tid med en av våra jurister här.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare