Kan äktenskapsförord villkoras? Hur förändrar man ägandet inom äktenskap?

Hej! Jag och min fru äger en bostad ihop (50% vardera). Nu undrar vi om man kan skriva ett äktenskapsförord gällande bostaden som innebär att min fru äger 100% av den, men vid skilsmässa eller hennes dödsfall återgår till 50/50 ägande. Om detta rent juridiskt hade funkat, så undrar vi om risker och fördelar med ett sådant kontrakt/testamente. Som extra info så har vi två gemensamma barn samt jag har ett barn i ett tidigare äktenskap.

Lawline svarar

Hej och stort tack för du vänder dig med din fråga till oss på Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du vill ha svar på om ni kan villkora äktenskapsförordet på sådant sätt att det är din fru som äger 100%, för att vid dödsfall/skilsmässa den återgår till 50/50. Regler om äktenskapsförord finns föreskrivna i äktenskapsbalken (ÄktB).

Ni kan inte reglera äganderätten i äktenskapsförordet

Ett äktenskapsförord är ett avtal mellan makar som reglerar om viss egendom exempelvis ska vara enskild istället gör giftorättsgods. Att egendom är enskild innebär att den inte ingår i bodelningen vid skilsmässa eller den ena makens dödsfall. Att egendom är giftorättsgods innebär motsatsen, alltså att egendomen ingår i bodelningen och delas mellan makarna. I sammanhanget är det viktigt att förstå att det en olika saker att egendom är enskild egendom, och att egendomen ägs till 100% av den ena maken. I äktenskapsförordet kan man reglera just enskild egendom, och alltså inte hur äganderätten ser ut, 7 kap 3 § ÄktB. Det innebär att ni inte kan upprätta ett äktenskapsförord där ni bestämmer att din fru äger 100% av bostaden.

Gåvobrev för att ändra ägandet

Om ni vill att din fru ska äga bostaden till 100% så kan detta istället ändras genom ett förvärv, vilket enklast kan göras genom gåva. Då ni är gifta så ska ni följa äktenskapsbalkens regler kring gåvor. För att gåvan ska vara giltig så ska reglering kring gåva i allmänhet följas, eller så kan gåvan registreras hos Skatteverket, 8 kap 1 § ÄktB. Dock, eftersom bostaden är fast egendom så finns det vissa regler utöver äktenskapsbalken som behöver tas i hänsyn. Vid gåva gäller nämligen samma formkrav som vid försäljning av bostad, 4 kap 29 § JB. Avtalet måste vara skriftligt, vara undertecknat av båda parter samt innehålla en överlåtelseförklaring. Gåvan blir bindande genom det skriftliga överlåtelseavtalet.

En sak som kan tilläggas är att gåvan blir giltig mot borgenärer när den har registrerats av Skatteverket, 8 kap 1 § andra stycket ÄktB. Här kan ni registrera gåvan hos Skatteverket. Om gåvan registreras är det din fru som äger bostaden till 100%. Eftersom bostaden fortfarande är giftorättsgods så kommer den att fördelas i bodelningen vid både skilsmässa och dödsfall.

Ni kan göra huset till enskild egendom, men det kan inte villkoras

Om jag har missförstått din fråga, och det du menar är att ni vill ändra så att bostaden blir din frus enskilda egendom, så går detta bra att göra i äktenskapsförordet, 7 kap 3 § ÄktB. Det du beskriver avseende att ni vill villkora så att bostaden blir giftorättsgods vid dödsfall och skilsmässa är dock inte möjligt. Detta eftersom det inte är tillåtet att villkora huruvida egendom ska vara enskild, 7 kap 3 § ÄktB. Det innebär att om ni upprättar ett äktenskapsförord om att bostaden ska vara din frus enskilda egendom, så kommer den att vara det även vid dödsfall eller skilsmässa. Ni dock dock ändra ett äktenskapsförord genom att skriva ett nytt.

Kika in Skatteverkets hemsida om just äktenskapsförord om du vill för mer klarhet.

Sammanfattningsvis kan ni alltså inte ändra äganderätten genom ett äktenskapsförord, utan detta måste istället göras genom ett gåvobrev. Om ni ändå vill upprätta ett äktenskapsförord kan ni boka tid med en av våra jurister för att få hjälp med det.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Julia NilssonRådgivare