JO-anmälan sen handläggning

Hejsan! Det är så att jag är en tjej på 20 år och gift med min man 28 juli 2015. Han hade intervju 21 oktober 2015 om uppehållstillståndet. Men vi har fortfarande inte fått något beslut eller information om att någon handläggare ens har tagit hand om hans ärende. Tycker det är jätte orättvist att vara ifrån sin man/fru i flera månader bara för att migrationsverket ej har tid med "vårat fall" p.g.a. asylsökanden! Hur och till vem kan jag vända mig om jag vill klaga på handläggningstiderna? jag har börjat studera och det går inte alls lätt med tanke på att man inte har den man älskar nära sig i och med att man är gift! Väldigt orättvist..

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan rekommendera dig att titta på ett annat Lawline svar, här. Det avser JO - anmälan som kan göras när man anser att statliga myndigheter behandlat ens ärende felaktigt. Den information du söker gällande "hur och till vem" står angivet i det svaret och även en länk till blanketten för JO-anmälan.

Eftersom ert ärende är pågående har ni rätt att göra denna JO-anmälan. Däremot måste jag tyvärr säga att många gör JO anmälan mot Migrationsverket på grund av sena handläggningstider då det framgår av utlänningsförordningen att handläggningen får max ta 9 månader, se här. Som svaret var i den tidigare frågan ovan så finns det inte mycket Migrationsverket kan göra, då de redan har satt in och fortsätter att sätta in fler resurser och försöker klara av situationen med alla sökanden.

Det som kan göras är att fortsätta att ringa Migrationsverket och även ta kontakt med en jurist som kan hjälpa till med ärendet. Om ni skulle vilja boka tid med en jurist, klicka här.

Ni får gärna höra av er om ni har fler frågor. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Bassima DemirRådgivare