JO-anmälan, uppehållstillstånd

Hej!

Min pojkvän är från Turkiet och vi fick avslag på ansökan om turistvisum pga. att de inte tror att han kommer återvända till Turkiet innan visumets utgång.

Vi funderar därför på att söka uppehållstillstånd men som det ser ut idag så hamnar man ju i samma kö som personer som söker asyl i Sverige där väntetiden är 14-21 månader. Kan man JO-anmäla det efter att vi lämnat in ansökan? Jag tycker att det är orimligt att jag som svensk skattebetalare ska behöva vänta i upp till två år för att återförenas med min pojkvän.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan JO-anmäla om du anser att du själv eller någon annan blivit felaktigt behandlad av en myndighet eller en tjänsteman vid handläggningen av ett ärende. Detta kan du läsa mer om här. Alltså kan du göra en JO-anmälan efter att du lämnat in en ansökan om du anser att du (eller någon annan) blivit felaktigt behandlad.

Det du bör veta är att JO inte kan ändra en dom eller ett beslut. Din fråga rör däremot inte detta och därför går jag inte djupare in i det.

För JO-anmälan kan du klicka här.

Precis som du påpekar är handläggningen för de flesta anknytningsärenden vid tillfället 14-21 månader, enligt Migrationsverkets hemsida och därför kan tyvärr en JO-anmälan bli utan effekt. JO kan klaga på Migrationsverkets handläggning och om dem, bland annat, följer 7 § förvaltningslagen (där ärenden skall ske så enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts) men i slutändan är detta något som sker på grund av den överbelastning som Migrationsverket utsätts för och deras brist på resurser. Frågan blir därför om Migrationsverket ens kan rätta sig efter JO:s klagomål och just därför kan JO-anmälan bli utan effekt. Men detta är såklart fortfarande en möjlighet och ovan har du länken till formuläret för JO-anmälan!

Du kan även, efter er ansökan, ringa Migrationsverket ofta och fråga hur det går med ert ärende eller anlita en advokat som kan hjälpa er.

Hör gärna av er om ni har fler frågor. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Bassima DemirRådgivare