Hur förstör jag ett testamente ?

Jag har skrivit ett testamente för många år sen men nu vill jag ta bort det. hur gör jag?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga är väldigt kort. Om du skrivit ett testamente på papper så är det så enkelt som att riva pappret. Du kan även skriva på det existerande testamentet att det inte längre speglar din vilja och att du återkallar det, medan du sedan upprättar ett nytt. (10 kap. 5 § Ärvdabalken)

Skulle dödsboet eller bodelningsförrättaren finna två testamenten efter testatorns död så är det automatiskt det senaste som kommer gälla, förutsatt att det är giltigt.

Har en testamentstagare en kopia på ditt gamla testamente, så är inte det tillräckligt som bevis. Om du på din egna kopia skriver att det återkallat och att "numera gäller testamente skrivet 21 januari 2018" så är hans kopia verkslös.

På ditt nya testamente som du upprättar för att ersätta det äldre kan du även skriva: "senaste testamente, skrivet datum x med vittnena 1 och 2 ersätts av detta testamentet" och sedan fyller ut med ditt testamente.

För att vara ett giltigt testamente krävs att formkraven uppfylls, d.v.s. att den skrivs under av testatorn, och har bevittnats av två personer som inte har en koppling till eller intresse av arvet, samt med deras underskrifter. (10 kap. 1 § Ärvdabalken)

Finns inget testamente fördelas arvet enligt arvsordningen men när man skrivit ett testamente med kopior som är ute och svävar tycker jag att det är tryggare att skriva ett nytt som ersätter, än att enbart "riva" eller skriva en anteckning. Man kan till och med skriva i sitt testamente att man vill att arvet ska fördelas enligt arvsordningen, om det är det man vill. Som du märker finns det många sätt att göra det äldre testamentet verkslöst, det viktigaste är att man är tydlig med att det testamente man vill återkalla inte längre speglar ens vilja.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare