FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt15/07/2019

Har man rätt att begära ut sitt belastningsregister?

Hej! Har man som privatperson rätt att veta vad för typ utav dom som man fällts för/prick i belastningsregistret, och efter hur många år dessa kommer att gallras? Är det en skyldighet för polisen/åklagare att berätta för den dömde personen när brottet kommer försvinna? Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för du valt att vända dig till Lawline med din fråga! Din fråga, så som jag uppfattat den, gäller om man har rätt att få se sitt eget belastningsregister samt hur länge en "prick" finns kvar där. För att besvara dessa frågor kommer jag att ta Lagen om belastningsregister till hjälp.

Det finns en "grupp av människor" som har rätt att ta del av belastningsregister.

Ser man i lagen räknas det upp vissa grupper som har rätt att ta del av domar/beslut och liknande som meddelats mot en person och som finns med i belastningsregistret. Jag tänker inte gå in på alla dessa här men för att förkorta det snabbt så handlar det främst om högre satta myndighetspersoner så som Säkerhetspolis, Tullverket, åklagarmyndighet och liknande. Du kan se allt om detta i lagens 6 §.

En enskild person har alltid rätt att begära ut sitt eget belastningsregister.

Detta innebär, som svar på din fråga, att du som privatperson en gång per kalenderår har rätt att begära ut en skriftlig kopia på ditt eget register, se 9 §.

I registret kommer du att kunna se alla domar, beslut, strafföreläggande och ordningsbot som har lett till påföljd men du kan också se domar som inte lett till påföljder, om du fortfarande har dömts till brottet, 3 §. Detta är lite invecklat och inget som rör din fråga och därför väljer jag att inte förklara det vidare.

När "prickarna" försvinner är lite olika beroende på omständigheter kring när domen/beslutet föll. Det som är vanligast är att de antingen finns kvar 10 år efter att domen föll eller 10 år efter det att påföljden är avtjänad. Saker som kan göra att de försvinner tidigare kan vara sådant som om du var under 18 år då du dömdes för brottet eller om det rör sig om bötesbrott, strafföreläggande eller föreläggande om ordningsbot. Du kan läsa allt om detta i lagens 16-17 §§.

Gällande din sista fråga så skulle jag säga att det inte finns någon skyldighet för åklagaren/polisen att meddela detta till dig. Lagen kan vara svår för vissa att läsa och förstå sig på så därför har polisen sammanställt "gallringstider" för brott på sin hemsida, som du hittar här.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor! Om du undrar någonting mer kan du alltid skicka in en till fråga till oss eller kontakta polisen på 114 14 så kommer du få svar på dina frågor. Vill du begära hem ditt belastningsregister kan du göra det via denna länk.

Allt gott,

Ebba AlkehagRådgivare