Häleri vid köp av stulna bank/kreditkortsuppgifter

Är det olagligt att köpa stulna bank/kreditkortsuppgifter givet att man inte använder dessa till något alls?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga är om det utgör ett brott att köpa stulna bank/kreditkortsuppgifter trots att man inte har för avsikt att använda dem. Bestämmelser om din fråga hittar vi i Brottsbalken (BrB).

Begås ett brott?
Av din fråga att döma utgår jag från att den som köper bank/kreditkortsuppgifterna vid tillfället är medveten om att de är stulna. Faktum är att trots det att personen i fråga inte har för avsikt att använda uppgifterna gör han/hon sig skyldig till häleri. Häleri innebär att man tar något i befattning som man vet är fråntaget en annan vid brott och därigenom förhindrar att offret får sina saker tillbaka. För att dömas för häleri krävs det att det man tar i befattning, som sagt, är fråntaget en annan vid brott, 9 kap. 6 § 1 p BrB. Enligt lagen kan man inte dömas för stöld om det man tar inte har ett ekonomiskt värde på marknaden. Detta innebär att ett olovligt tagande av bank/kreditkortsuppgifter omöjligt kan utgöra stöld, då dessa uppgifter inte finns att tillgå på marknaden och således inte har något ekonomiskt värde, 8 kap. 1 § BrB. Vid dessa fall brukar man istället dömas för egenmäktigt förfarande, vilket innebär att man olovligen tar något som är en annans och därigenom hindrar ägaren från att använda det tagna. Det berörda behöver inte enligt detta brott ha ett ekonomiskt värde, 8 kap. 8 § BrB.

Sammanfattning och råd
Med detta sagt är bank/kreditkortsuppgifterna tagna via brott (egenmäktigt förfarande) och därmed gör en kommande förvärvare av uppgifterna sig skyldig till häleri trots det att han/hon inte använder uppgifterna. Häleri kan ge fängelsestraff i upp till två år beroende på omständigheterna i övrigt, 9 kap. 6 § 1 p. BrB.
Jag antar att detta var en hypotetisk fråga, men oavsett det är mitt råd att aldrig ta något i befattning som du vet/tror tillhör en annan. Faktum är att du kan dömas till häleriförseelse (en lindrigare form av häleri) om du tar något i din befattning som är fråntagen en annan via brott, även om du inte vet det. Det räcker med att du borde ha insett att saken i fråga är fråntaget en annan olovligen via brott för att du kan dömas till häleriförseelse. Detta kan ge böter eller fängelse i upp till sex månader, 9 kap. 7 § BrB.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och hör av dig igen om du undrar något annat!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare