FrågaAVTALSRÄTTGåva04/02/2018

Gåvobrev för fastighet

Jag skall ge bort mitt sommarhus till våra tre pojkar, lika delar. Jag vill få inskrivet att min fru och jag har nyttjanderätt så länge vi lever. Gåvan skall vara enskild till respektive barn. Jag är ensam ägare till fastigheten. Taxeringsvärde 2018 är 2 024 000 kronor.

Tacksam för hjälp med skrivning av gåvobrev.

Lawline svarar

Hej, stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om gåvobrev för fastigheter hittar du i 4 kap. Jordabalken (JB).

För att ge bort fastigheter i gåva krävs att gåvobrevet innehåller vissa saker och är utformat på ett visst sätt för att det ska vara giltigt. Enligt 4 kap. 29§ är dessa formkrav följande:

Gåvobrevet ska vara skriftligt. Det måste innehålla en förklaring om att gåvogivaren (du) överlåter fastigheten som just en gåva till gåvotagaren (var och en av dina tre söner). Observera här också att fastigheten ska vara namngiven med hela fastighetsbeteckningen. Det ska framgå hur stor del av fastigheten som överlåts (1/3 till respektive son). Både gåvogivaren och gåvotagaren ska skriva under gåvobrevet. Om gåvotagaren (någon av dina söner) ska kunna få lagfart på fastigheten krävs också att din namnteckning bevittnas av två vittnen (20 kap. 7 och 8§§).

Eftersom du också vill att fastigheten ska vara enskild egendom för dina söner bör det också skrivas till något i stil med "gåvan ska vara enskild egendom för X". Det kan också vara bra att fundera på om du vill att dina söner själva ska ha möjlighet att göra om fastigheten till giftorättsgods. Då kan det vara en fördel att lägga till att X har rätt att genom äktenskapsförord göra fastigheten till giftorättsgods.

Då du också vill att du och din fru ska ha nyttjanderätt under er livstid ska ni ha med ett villkor även om det och kanske också att fastigheten inte får överlåtas under din livstid utan ditt samtycke.

För att gåvobrevet ska omfatta allt ni vill och för hjälp med en komplett formulering av det rekommenderar jag att utnyttja vår avtalstjänst. Den hittar du här. Du kan också kontakta någon av våra jurister inom området här.

Hoppas att det här var till hjälp! Återkom gärna vid fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Ida LjungbergRådgivare