FrågaAVTALSRÄTTGåva05/05/2019

Gåvobrev fastighet

Hej

Jag köpte 2008 ett hus tillsammans med min sambo. Då gick vi in med olika mycket i kontantinsats och vi rådes att han stod för 75% av ägandet i huset och jag 25%. Vi lånade resten av pengarna och lånet står vi för 50/50. Nu vill vi ändra så att vi äger huset 50/50 också. Men utan att göra några ekonomiska ändringar, alltså kvarstår fördelningen av kontantinsats som tidigare som vi respektive får tillbaka vid en försäljning. Hur gör vi? ska han ge min 25% av huset i gåva?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag har förstått din fråga rätt så rör din fråga att ni vill stå på halva huset var och vill därmed lösa det på enklast sätt utan att ekonomiska ändringar genomförs. Det bör gå enklast, som du skrivit, genom att ni skriver ett gåvobrev där din sambo som äger 75 procent av huset överlåter 25% (1/4 av huset) i gåva till dig så att du då äger 50% och din sambo 50%. Det finns några villkor som ska vara uppfyllda för att gåvan ska vara giltig, enligt 4 kap 1 § jordabalken (JB) och 4 kap 29 § JB. Det ska även undertecknas av er båda.

Villkoren för en gåva

För att en gåva ska vara aktuell krävs att tre kriterier är uppfyllda:

Den ska bygga på frivillighet.

Det ska finnas en gåvoavsikt.

Det ska ske en förmögenhetsöverföring från givaren till gåvomottagaren.

Om dessa kriterier är uppfyllda rör det sig om en gåva.

Jag skickar med en mall på ett gåvobrev som ni kan använda om ni vill, https://lawline.se/answers/2050.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Jesper KrögerRådgivare