FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt23/01/2007

Upprättande av gåvobrev?

Våra föräldrar äger en del fonder som de vill ge till sina två barn lika. Hur skriver de ett gåvobrev? Ett till dom vardera eller båda på ett? Kan ni ge förslag på hur de skriver gåvobrevet.

Lawline svarar

Hej! För det första finns inga speciella formkrav för hur ett gåvobrev upprättas, men de brukar av praxis ha ungefärligt lika lydelser. Däremot kan frågor uppkomma vid gåvotillfället, t.ex. huruvida gåvan skall betraktas som förskott på arv eller om gåvan skall utgöra enskild egendom. Detta reglerar man i gåvobrevet. Jag skulle rekommendera att ni upprättar varsitt gåvobrev för respektive barn. De ser i princip likadana ut med undantag för namnet och namnteckningarna. Jag skriver kortfattat nedan en utgångspunkt till mall som ni kan använda samt komplettera. ”Givare: X X Persnr. samt adress Gåvotagare: XX Persnr. samt adress Gåvoobjekt: X antal fondandelar (el. motsvarande, här skall ni precisera gåvan) Gåvotidpunkt: Gåvan skall/skall inte utgöra enskild egendom Gåvan skall vara/ inte vara förskott på arv Eventuella övriga villkor för gåvan: Ort: Datum: Underskrift och namnförtydligande av gåvogivaren. Gåvan mottages tacksamt på ovan angivna villkor. Ort: Datum: Underskrift och namnförtydligande av gåvotagaren. (Ev.) De egenhändiga namnteckningarna bevittnas: Vittne1: Vittne2: Underskrift, namn, adress, ort, datum” Denna mall måste ni inte följa men kan vara till hjälp på vägen. Observera att om gåvan skall vara förskott på arv skall den avräknas från gåvomottagarens arv då arvskifte genomförs. Om gåvan skall vara enskild egendom kommer den inte räknas med vid en bodelning vid äktenskapsskillnad eller dödsfall. Ni måste inte bevittna gåvobrevet men kan vara till fördel i bevishänseende. Hoppas detta underlättade situationen något! Mvh,
Peter AhlströmRådgivare