FrågaAVTALSRÄTTGåva01/07/2015

Gåva av fastighet

Jag vill ge 50% av min ärvda fastighet till min fru. Hon står redan på lånen till 50%.

Jag vill att förutsättningarna för ägandet är desamma som om vi köpt fastigheten tillsammans.

Räcker det att jag i gåvobrevet skriver:

"Jag (Namn), (pers nr), ger härmed 50% av fastigheten (fastighetsbeteckning) till min fru (namn), (persnr). Fastigheten ska därmed inte längre betraktas som min enskilda egendom utan som vår gemensamma egendom."

samt bevittna detta med två oberoende vittnen och skickar in det till skattemyndigheten för registrering?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det gåvobrev du beskriver räcker i stort sett. Naturligtvis skall även både du och din fru skriva under på gåvobrevet. Resultatet av det blir alltså att ni äger 50 % av fastigheten. Eftersom din fru har fått halva fastigheten som gåva av dig, följer omkostnadsbeloppet från den du ärvde fastigheten från med om en försäljning senare skulle bli aktuell. Exempelvis kan det vara så att en av dina föräldrar var den som först ägde fastigheten och då hade betalat 900000 kr för den. Detta, plus vissa andra kostnader för t.ex. renovering, får räknas av från intäkterna vid en senare försäljning. Eftersom du fick fastigheten genom arv skulle beloppet "följa med" och du skulle få räkna bort de 900000 kr om du sålde fastigheten. På samma sätt följer omkostnadsbeloppet med vid gåva, och ger man bort 50 % av en fastighet är det självfallet halva omkostnadsbeloppet som följer med (i mitt exempel 450000 kr).

Kort sagt är alltså efter överlåtelsen ägarförhållandena och de skatterättsliga konsekvenserna desamma för er båda.

Jag är dock lite osäker på din formulering om enskild egendom. Att något är enskild egendom innebär ju att det inte ingår vid bodelning, och enskild egendom kan t.ex. uppstå genom arv eller äktenskapsförord (Äktenskapsbalken 7 kap. 1-2 §§ https://lagen.nu/1987:230). Om det är så att fastigheten enligt arvet är din enskilda egendom, förblir den halva du har kvar det trots gåvan! Detta kan naturligtvis påverka en framtida bodelning, och lämpligast kan väl i så fall vara att även din frus andel av fastigheten är enskild egendom. I så fall måste ett äktenskapsförord upprättas. Se 7 kp. 3 § Äktenskapsbalken för de bestämmelserna.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare