Fråga om krav på kvitto för reklamation

2016-12-13 i Konsumentköplagen
FRÅGA
Hej! Måste man ha ett ursprungskvitto för reklamation för att bevisa att man köpt en mobil, de kräver nämligen det från Sony. Har haft en Xperia z1 för reparation i maj 2016 som ej jack att laga, fick då en utbytesmobil en Xperia Z3. Den visades efter ca 3 månader att även den börjat strula. Upptäckte då att skärmen ej satt fast upptill på telefonen som då ska vara limmad när den ska vara vattentät. Jag vill nu reklamera den eftersom garantitiden gått ut. Original kvittot på första mobilen kasserade jag när de ej kunde laga den. Vad ska jag göra när Sony kräver att jag måste visa ute ursprungskvitto.
SVAR

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

Den fråga du ställt har redan ställts av en annan klient och därmed besvarats av en Lawline rådgivare. Genom att trycka på denna länk når du frågan och därmed svaret på din fråga. Sammanfattningsvis och som framgår av länken kan dock sägas att du inte behöver originalkvittot för att kunna reklamera såtillvida du på annat sätt kan bevisa att du köpt telefonen hos Sony. Ett kontoutdrag kan här utgöra bevisning för detta. Även det faktum att Sony lät dig byta in din ursprungliga mobil mot en utbytesmobil utgör bevisning som talar till din fördel. Om Sony, trots att du har bevis för att du köpt telefonen av dem, inte vill ta emot din reklamation, återstår dock ingenting annat för dig än att gå till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och/eller att stämma in Sony till domstol.

Med vänlig hälsning

Gustaf Otterheim
Fick du svar på din fråga?
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1103)
2020-12-03 Måste jag betala en vara som till slut anländer trots att köpet har hävts på grund av dröjsmål?
2020-11-30 Hund med ''dolda fel''
2020-11-29 Bilförsäljaren har gett fel uppgifter om bilens service?
2020-11-28 Kan en köpare reklamera fel om garanti inte längre gäller?

Alla besvarade frågor (86905)