FrågaKÖPRÄTTÖvrigt16/11/2008

Reklamation utan kvitto

Min fråga lyder som följer: Vad jag har förstått så ska de inte krävas ett kvitto för att kunna reklamera en vara om man kan styrka detta på annat sätt. Ponera att jag har ett kontoutdrag som visar att varan är köp i den specifika affären. Vid samtal med affären fås svaret att de inte kan reklamera utan kvitto. De säger även att mitt kontoutdrag är är tillräckligt då de inte sparat sina kvitton efter 11 månader. Frågan blir därför: Går det fortfarande att hävda att man har rätt till reklamation? Butiken hävdar att de inte kan kontrollera kvitton 11 månader tillbaka.

Lawline svarar

Ett kvitto fungerar som ett bevismedel som används för att styrka att köpet vid en reklamation verkligen gjorts hos näringsidkaren. Dock finns det inget krav på att man måste kunna visa upp ett kvitto för att få reklamera så länge man på annat sätt kan visa att man köpt varan i butiken. Har köpet gjorts med ett betalkort kan det fylla en liknande funktion och skall räcka. Att butiken inte har tillgång till kvittot är utan betydelse men hade ju såklart underlättat. Som konsument har du en fordran gentemot butiken som preskriberas efter 3 år och detta är inget som påverkas av att de själva inte i sitt system kan söka upp ditt kvitto.
Mia ÖrnfeldtRådgivare