FrågaFAMILJERÄTTGod man12/11/2018

Får person satt under förvaltarskap teckna gratis avtal?

Får en person som är satt under förvaltarskap teckna avtal om hyrbil Free Rider, alltså köra en bil från punkt a till punkt b.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Innebörden med ett förvaltarskap är att huvudmannen förlorar sin rättshandlingsförmåga helt eller delvis. Det betyder att vad en förvaltare har hand om åt huvudmannen är väldigt olika från fall till fall. Det framgår inte av din fråga vad för slags förvaltarskap personen i fråga är satt under, vilket betyder att det är svårt för mig att ge ett exakt svar. För det är enbart inom ramen för uppdraget som förvaltaren får full och ensam rådighet (11 kap. 9 § Föräldrabalken, FB)

För att få ett fullständigt svar skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med vår juristbyrå för att få svar vad som gäller i just det här fallet.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information. Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Vad som dock kan utläsas av hyrbilsbolagets hemsida gällande Free Rider innebär det att man gratis tar en av deras hyrbilar från en ort till en annan som hyrbilsbolaget bestämt. Personen som är satt under förvaltarskapet bör därför få göra detta om personen i fråga har ett giltigt körkort och inga andra omständigheter föreligger som skulle kunna hindra denne från att göra detta.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare