Falsk tillvitelse, ofredande m.m

Hei!

Vi har en granne som är kort sagt väldigt störande för inte bara oss men också det lilla samhället vi bor i. Personen i fråga är en granne som lägger sina dagar på att fotografera mig och min familj på våran tomt samt när vi sysselsätter oss med diverse fritidsaktiviteter(båtåkning m.m). Han stör sig enormt på allt vi gör och har anmält oss till kommunen samt landstinget där han menar att vi förstör miljön i området.. Samtliga instanser som han har anmält oss till har ställt sig på våran sida då vi inte gör något fel. Detta har pågått sedan dag 1 då vi flyttade dit i Maj 2018. Det är ett extremt störigt beteende och särskilt då han står och filmar oss från tomtgränsen. Hopsummerat så har han av det jag kommer ihåg nu:

Klagat till kommunen angående miljöförstörelse

Klagat till Landstinget av samma anledning

Ringt kommunens räddningstjänst då han anmält att vi lagt ankare på en kabel kommunen har gående under vattnet. (detta var helt taget ur luften det med) - Räddningstjänsten som kom dit med brandbil var absolut inte nöjda.

Hotat med att anmäla oss för misshandel (också helt utan anledning)

m.m

Vad kan vi juridiskt göra mot en sån här människa? Det är svårt att hitta något i lagen som han kan anmälas för direkt. Vi har funderat på eventuellt "falsk tillvitelse". Efter x antal falska anmälningar måste det väl vara någon lag som han överskrider?

Mvh.

A

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mot bakgrund av informationen du lämnat har jag identifierat två eller tre straffbestämmelser som er grannes (hädanefter kallad G) beteenden stämmer in på. Jag går igenom dem under rubrikerna nedan.

Falsk tillvitelse

Som du själv påpekat ligger brottet falsk tillvitelse nära till hands. Bestämmelsen återfinns i 15 kap. 7 § brottsbalken (BrB) och innebär att den som inför en myndighet påstår besvärande omständigheter om någon annan kan göra sig skyldig till brott. En förutsättning för ansvar är dock att G har känt till att anklagelserna är påhittade. Den saken är inte lätt att avgöra. Även om anmälningarna för er framstår som helt omotiverade kan G samtidigt vara helt övertygad om motsatsen. Det måste dock finnas en gräns för när G ändå ska anses sakna skäl för sin anmälan. Jag kan tänka mig att fallet med ankaret och kabeln är ett sådant fall. Hur man kan ha anledning att anta att ert ankare träffat en kabel förstår jag inte, och att framgångsrikt förklara det inför tingsrätten lär inte bli lätt. I vart fall bör G:s anmälningar utgöra vårdslös tillvitelse (15 kap. 7 § andra stycket BrB). Vårdslös tillvitelse – till skillnad från falsk tillvitelse – kräver endast att anmälaren haft "skälig anledning att anta att utsagan var sanningslös". Utifrån informationen du lämnat drar jag slutsatsen att G förstår att att hans anmälningar är produkter av hans påhitt snarare än rotade i verkliga förhållanden, eller att han som allra minst förstår att det finns en risk för det.

För övrigt krävs också att myndigheten G kontaktat "ska ta upp anmälan i sådan sak". Eftersom han i fallet med ankaren och kabeln kontaktat räddningstjänsten och räddningstjänsten sedermera dykt upp måste räddningstjänsten själv anse att de har att ta upp G:s anmälan. Sammantaget finns det – enligt mig – goda skäl att anta att G begått falsk- eller vårdslös tillvitelse.

Kränkande fotografering eller ofredande

Eftersom kränkande fotografering (4 kap. 6 § a BrB) är en mer specifik straffbestämmelse än ofredande (4 kap. 7 § BrB) ska den – om det går – tillämpas i första hand. Jag tror dock inte att G:s fotografering utgör kränkande fotografering eftersom det då krävs att fotograferingen sker inomhus och i hemlighet. I ditt fall verkar det ske på trädgården, och utan att G försöker dölja vad han sysslar med. Jag vill ändå nämna att bestämmelsen finns och kan bli tillämplig om G skulle förändra sina fotovanor. I annat fall har vi alltså bara ofredande att förhålla oss till. Ofredande har ett väldigt brett tillämpningsområde och kan omfatta allt ifrån knuffar och spottloskor till spam, stalking och liknande. Även att – enligt lagkommentarer till paragrafen – "filma någon på ett påträngande sätt" kan utgöra ofredande. Om G filmar er på ett påträngande sätt är svårt att avgöra, men i alla fall inte uteslutet.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare