FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott21/09/2018

Falsk angivelse, bevis m.m

Hej!

Jag har en fråga angående en vän som fått ett samtal av polisen där dom sa att han är misstänkt för ett brott, dom sa aldrig vad det gällde, Men han kan ändå tänka sig vad det gäller. Han träffade en tjej en tid tillbaka, det hade träffats någon gång, legat och pratat vidare. En morgon så skulle han dit och hälsa på henne, de hade sex och därefter åt dom mat och senare skjutsade han henne till en fest. Någon dag senare påstår hon att han ska ha våldtagit henne, han förstår ingenting. De fortsätter ha kontakt och hon har känslor för denna killen men dom är inte besvarade med tanke på vad hon påstått att han ska ha gjort. Hon skriver att hon vill träffa han, mysa, ha sex osv men han vill inte. Hon skriver hela tiden till honom att hon tycker om honom osv. Nu nästan 8 månader senare så får han detta samtal från polisen. Han har kvar alla sms som dom skrivit. Alltså bevis på att detta inte kan ha hänt. Han har gått vidare och blivit sambo precis, allt tyder på svartsjuka. Hur ska han gå till väga, han vill självklart anmäla henne då detta inte är sant utan antagligen bara har att göra med att hon är svartsjuk och vill förstöra. Hur lång tid kan det ta innan/om det blir förhör? Och kan han anmäla för förtal eller någon sånt? Är dessa sms tillräckligt med bevis för att detta inte ska vara sant? Det enda hon har är att hon några dagar senare ska ha varit på gyn annars inget annat.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Inledning

Ifråga om vad din vän (hädanefter kallad V) kan anmäla tjejen (hädanefter kallad T) för ser jag för mitt inre två möjliga brottsrubriceringar: förtal och falsk angivelse. Förtal blir inte aktuellt om T bara suttit och ljugit inför polisen, utan bestämmelsen hänger snarare samman med hur T agerat utanför den juridiska processen. Det kan handla om att hon spridit rykten om V bland vänner och bekanta (eller vilka som helst), skrivit felaktigheter på Facebook etcetera. Det finns fler kriterier som måste vara uppfyllda för att T ska göra sig skyldig till förtal. Jag tänker emellertid inte uppehålla mig vid dem, eftersom jag får intrycket av att det är själva falskanmälningen som är intressant för dig och V. Har jag fel i denna sak får du gärna återkomma i kommentarsfältet nedan, eller ställa en ny fråga.

Falsk angivelse

Brottet falsk angivelse stadgas i 15 kap. 6 § första stycket brottsbalken. Stycket lyder: "Angiver man oskyldig till åtal med uppsåt att denne må bliva fälld till ansvar, dömes för falsk angivelse[…]". Det finns alltså tre kriterier som måste vara uppfyllda för att T ska anses ha begått brottet: Att T angivit V till åtal, att hon haft uppsåt till att V ska bli dömd samt att T varit medveten om att V varit oskyldig. Att göra en polisanmälan av det slag du antar att T gjort likställs med att ange till åtal. Att T haft uppsåt att V ska bli dömd säger nästan sig självt. Varför skulle hon annars ha anmält honom? För skojs skull? Nej, den saken är nästan klar, men bara nästan. T kan hävda att hon varit säker på att V skulle frias, och att hon bara ville sabotera V:s nya relation eller liknande. Att övertyga rättens ledamöter om den saken kommer dock inte bli lätt, men man vet aldrig. Att T känt till att ingen våldtäkt faktiskt ägt rum måste jag utgå ifrån. Smärre osäkerheter till trots rekommenderar jag V att upprätta anmälan.

T har bevisbördan

Det är inte V som ska bevisa sin oskuld. T ska bevisa V:s skuld. Det är värdet av eventuella bevis från åklagarsidan som vore verkligt intressant. V hade kunnat dyka upp i tingsrätten med en påse sand som bevis för sin oskuld om han velat. Det lär från åklagarsidan ändå inte finnas något substantiellt. Ingen rättsordning är dock fri från justitiemord, och jag förstår givetvis att det kan kännas tryggt att kunna styrka sin oskuld, även om det inte ska behövas. Räcker bevisningen? I Sverige råder fri bevisvärdering, vilket innebär att rätten formellt inte behöver ta hänsyn till några bevisvärderingsregler. Det finns dock omfattande bevisteorier och modeller som i praktiken blir relevant, och som jag inte finner det nödvändigt att gå närmare in på här. Jag nöjer mig med att besvara frågan såhär: Om allt är som du skrivit räcker bevisningen utan tvekan. Jag tror inte ens att T:s anmälan kommer leda till åtal över huvud taget.

Frågan om hur lång tid det tar innan det blir förhör beror på polisens arbetsbelastning. Det kan ta allt ifrån några dagar, till veckor, till månader om det vill sig illa.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor, och lycka till!

Jesper EngRådgivare