FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt27/03/2017

Enskild egendom genom efterskänkning av gåva

Jag lånade pengar från min farmor. Pengarna efterskänks till mig som enskild egendom eftersom hon dog. Det reglerades genom ett skuldebrev som min fru också skrivit på att hon samtycker till. Vi har inget äktenskapsförord. Betyder det att ifall vi skulle förlora alla våra tillgångar så är min fru skyldig mig de pengarna som är skrivna som enskild egendom? Om det är så, kan vi förändra det på något sätt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Efterskänkt fordran räknas som gåva. Utifrån informationen du ger i din fråga är denna gåva din enskilda egendom i enlighet med 7 kap. 2 § andra punkten äktenskapsbalken (1987:230). Det hade inte krävts att din fru skulle ha godkänt detta utan denna egendom blir enskild egendom i och med förordnandet från din farmor - inget mer krävs, varken godkännande eller äktenskapsförord.

Om ni skulle förlora alla era tillgångar finns det ingen regel som säger att din fru skulle vara skyldig att betala dig de pengarna. Rent juridiskt ser man det helt enkelt så som om du hade spenderat vilken enskild egendom som helst, och den andre makan är aldrig skyldig att ersätta sådant. På samma sätt ingår inte denna enskilda egendomen i en bodelning vid eventuell skilsmässa.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Wilhelm StenvallRådgivare