FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt05/08/2015

Enskild egendom enligt gåvobrev

Hej

Kan gåva (fastighet) som villkorats med enskild egendom upphöra på något sätt (ny gåva, äktenskapsförord).

Min svärmor kommer att ge en sommarfastighet till min fru som enskild egendom. Det är något som bör respekteras men på sikt blir tycker vi(min fru och jag) att det är något som inverkar negativt på oss. Vi vill gemensamt äga och ansvara för våra tillgångar och skulder.

Med vänlig hälsning/Georg

Lawline svarar

När det i ett gåvobrev skrivs att egendomen ska vara gåvotagarens enskilda egendom kommer denna undantas vid en bodelning vid en eventuell äktenskapsskillnad.

Egendom du fått genom gåva eller testamente med krav på att den ska vara enskild kan inte göras om till giftorättsgods genom äktenskapsförord. Det går bara om det i testamentet eller gåvobrevet står att det är möjligt.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare