Bredbandsabonnemang för dyrt. Försutten ångerrätt. Finns det någon lösning?

Hej!

Jag har tecknat på ett bredbands abonnemang, bindnings tiden är på 12 månader med 1 månads uppsägningstid. Det har gått 3 månader sedan jag har antecknat avtalet och jag är missnöjd eftersom jag får betala ett dyrt pris som jag inte har råd med. Avtalet lyder som så, 99kr de 3 första månaderna där efter 399kr varje månad. Jag trodde att det skulle vara 199kr inte 399. Jag tecknade avtalet muntligt via telefon sedan fick jag den skickad på mejl men jag kollade inte den förens nu då jag upptäckt att detta är för dyrt för mig.

Jag har även ett annat abonnemang med samma hastighet, bindningstid osv. där jag betalar 219kr men den är kopplad till en annan adress. Det är därför jag känner mig lurad! Jag missade som sagt att det skulle kosta 399kr tyvärr!

De vill inte hävda avtalet eftersom ångerrätten gäller i 14dagar. De vill sänka priset eller ändra avtalet på något sätt. Jag har inte råd att betala eller överlåta abonnemanget till någon annan. Finns det någon lösning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har tecknat ett avtal på distans. Sådana avtal regleras i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Precis som du nämner hade du en ångerrätt om 14 dagar (2 kap. 10 §), som nu är försutten. Eftersom du fick ett mejl om abonnemanget från näringsidkaren (leverantören av bredbandet) har du även fått den information som näringsidkaren ska ge (2 kap. 4 §). Tyvärr finns inte mycket att göra för att ändra eller häva avtalet. Om du t.ex. skulle vilja få ljudinspelning av telefonsamtalet hänvisar jag dig till denna lawline-fråga. Det finns även information på konsumenternas.se om distansavtal.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare