Ångerrättens begränsningar vid individuellt anpassade produkter
Lawline svarar
Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline!
Undantag från ångerrätten regleras i 2 kap. 11 § lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Den tredje punkten i bestämmelsen undantar varor som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. Det ska vara fråga om varor som näringsidkaren normalt sett inte har i sitt sortiment. Adressetiketter med konsumentens namn eller t-shirts med personliga tryck är exempel på varor som fått en tydlig personlig prägel.
Undantaget är motiverat av att det i dessa fall typiskt sett skulle vara svårt för näringsidkaren att sälja varan på nytt efter det att konsumenten utövat sin ångerrätt. Undantaget från ångerrätten gäller inte avtal om utförande av tjänster. För tillämpningen av undantaget kan det alltså ha betydelse hur ett avtal ska klassificeras (se om klassificeringen av avtal bestämmelserna i 1 kap. 6 § andra stycket konsumentköplagen och 2 § konsumenttjänstlagen).
Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.
Vänliga hälsningar,