Får ett företag ta ut vilken summa de vill i avgift för returfrakt?

Hej, Jag har handlat en kökshandduk på en näthandel och ska nu returnera produkten då jag ångrat mig. De säger att en retursedel kostar 149 kr (detta står även i deras villkor). Jag tror inte att frakten kostar mer än 49 kr egentligen... har de rätt att ta ut en sådan kostnad för returen? De säger att den täcker returfrakten och de kostnader de "drabbas av" på lager osv i samband med retur. Min fråga gäller alltså, får ett företag ta ut vilken summa de vill i returavgift eller "får" de bara debitera kostnaden för den faktiska, exakta frakten som det kostar att skicka tillbaka varan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om företaget du handlat en vara av via internet får får ta ut vilken summa de vill i avgift för returfrakt när du ångrat ditt köp. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning utifrån bestämmelser i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen).

Det finns ingen lagstadgad gräns för hur mycket ett företag får ta i avgift för returfrakt

Enligt distansavtalslagen har du en ångerrätt och du nämner även i din frågeställning att retursedeln enligt företagets villkor uppgår till 149 kronor. Det finns ett krav om att ett företag måste lämna information och sådana uppgifter innan ett avtal ingås vid köp över internet (2 kap. 2 § punkten 10–11 distansavtalslagen). Det finns ingen lagstadgad gräns för hur mycket ett företag får ta ut i avgift för en returfrakt men det får inte vara en oskäligt hög kostnad. Observera ett det väsentliga är att du som konsument fått information i villkoren om att det är du som ska betala returfrakten samt vilken summa det rör sig om innan avtalet ingås. När du sedan accepterat villkoren och summan inte är oskäligt hög finns det dessvärre inte mycket du kan göra om du vill returnera varan.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare