FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott22/12/2016

Bidragsbrott m.m.

Undrar vad som hände om man blir anmäld av fk för bidragsbrott. Summan rör sig om 138000 kr och är från 2014-2016. Har pratat med fk och sagt att jag kan betala tillbaka allt fort och att jag ångrar mig jättemkt kommer aldrig göra om detta osv.

Vad kan straffet bli ? Böter ?

Har ändrat mitt liv och vill leva med mina barn och ha det bra. Ångrar det där jättemkt och vill bara få hjälp att få betala tillbaka och slippa polisanmälan. Men vad hände om det blir polisanmäla ? Hur stor är chansen att det läggs ner eller bara ges böter ? Har man möjlighet att prata med åklagare innan eller nåt ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder sig till Lawline med din fråga.

Försäkringskassan har enligt 6 § bidragsbrottslagen (här) en skyldighet att anmäla bidragsbrott till polisen. En anmälan kommer därför med säkerhet att göras oberoende av social hänsyn.

Bidragsbrott kan delas in i tre grader. Ringa, brott av normalgraden och grovt bidragsbrott. Vilken påföljd som kan förväntas beror på hur grovt brottet bedöms vara. Summan borde i ditt fall, i enlighet med praxis, innebära att brottet klassificeras som bidragsbrott av normalgraden. Graden påverkas dock inte enbart av summan utan andra omständigheter kan ha betydelse och det kan därför även vara fråga om grovt bidragsbrott.

Påföljden för bidragsbrott av normalgraden är enligt 2 § bidragsbrottslagen fängelse i högst två år (här). Lägsta straff är fängelse i 14 dagar vilket framgår av 26 kap 1 § brottsbalken (här). Vanligast är dock att villkorlig dom och dagsböter utdöms. Anledningen torde vara att straffskalan för grovt bidragsbrott begränsar möjligheten att utdöma ett högre fängelsestraff än sex månader. För fängelsestraff under ett år finns vidare en presumtion att fängelse inte ska väljas som påföljd. Istället bör villkorlig dom eller skyddstillsyn utdömas. Valet mellan dessa två är beroende av gärningsmannens eventuella tidigare brottslighet och livssituation i allmänhet. Om du inte är dömd för några brott under de föregående 3-4 åren och du lever under ordnade förhållanden, är det med största sannolikhet villkorlig dom som kommer att bli aktuellt. Om du skulle dömas till villkorlig dom så ska detta normalt sett förenas med dagsböter. Dagsböternas storlek är då beroende av din inkomst.

I fråga om försvarare är viktigt att skilja på offentlig försvarare och privat försvarare. En offentlig försvarare förordnas av rätten (se 21 kap 3 a § rättegångsbalken) medan du på egen hand anlitar en privat. Förutsättningar för att tilldelas en offentlig försvarare framgår bland annat av 21 kap 3 a § 2 st rättegångsbalken (här). Där framgår tre situationer där offentlig försvarare skall utses oavsett om den misstänkte begär det eller inte. Dessa är:

om den misstänkte är i behov av försvarare med hänsyn till utredningen om brottet,om försvarare behövs med hänsyn till att det är tveksamt vilken påföljd som ska väljas och det finns anledning att döma till annan påföljd än böter eller villkorlig dom eller sådana påföljder i förening, ellerom det i övrigt föreligger särskilda skäl med hänsyn till den misstänktes personliga förhållanden eller till vad målet rör

Det är således inte säkert att du har rätt till en offentlig försvarare men du har alltid möjlighet att anlita en privat på egen hand. Försvararen kommer föra fram din inställning till det som polisen och åklagaren misstänker dig för och står vid din sida tills hela processen är slut. Detta innebär att försvararen, förutom att företräda dig under polisens och åklagarens förundersökning, även för fram din sak under själva domstolsförhandlingen.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare