FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/07/2021

Belastningsregister orosanmälan LVM

Hamnar man i belastningsregister om man får en orosanmälan ang. LVM?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppgifterna i belastningsregistret baseras på fällande domar och bötesbelagda brott, det vill säga där du har lagförts för brott, se 3 § lag om belastningsregister. En orosanmälan angående LVM kan därför inte ses i belastningsregistret förutsatt att du inte hamnat på LVM på grund av ett brott du blivit dömd för.

Enligt 9 § lag om belastningsregister har du som enskild rätt att få ta del av samtliga uppgifter ur belastningsregistret om dig själv.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare