Behöver man alltid göra en bouppteckning?

Behövs det göras bouppteckning efter ett barn som levt några dagar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När en person avlider ska som huvudregel en bouppteckning upprättas. En bouppteckning behöver inte göras om den avlidne saknar tillgångar som täcker begravningskostnader eller liknande utgifter. Istället går det att vända sig till socialnämnden i den avlidnes hemkommun. Socialnämnden prövar sedan om det går att göra en dödsboanmälan till Skatteverket.

Jag hoppas att det besvarar din fråga. Mer information går att finna på Skatteverkets hemsida under vägledning för bouppteckning.

Med vänlig hälsning,

Christoffer EdvardssonRådgivare