FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/03/2022

Avvikande från trafikolycka - risker m.m

En vän gjorde en olaglig U-sväng och krockade med en annan bil med plåtskador på båda bilarna som följd. Hen avvek sedan från platsen. Hen har nu fått ett strafföreläggande på ca 13 000 kr och funderar på att inte godta detta utan att låta det tas upp i domstol för att försöka undvika att lagföras för smitningen. Vilka risker löper min vän genom att strida i rätten? Vilka kostnader kan detta medföra då min vän saknar försäkring med rättsskydd?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Grundregeln om brott i svensk rätt är att det måste föreligga uppsåt för straffansvar. Detta innebär vid brottet obehörigt avvikande från trafikolyckplats att föraren som avviker från olyckan måste vara medveten om att olyckan har inträffat och för att kunna dömas för brottet krävs att personen i fråga avsiktligt lämnar platsen. Det krävs åtminstone så kallat likgiltighetsuppsåt för att dömas till straffansvar, vilket innebär att en förare som har varit helt likgiltig för att han de facto varit inblandad i en olycka också anses ha känt till olyckan. Att en förare trodde att det var tillåtet (dvs inte olagligt) att avvika från en olycka saknar betydelse i sammanhanget.

Av informationen i frågan kan jag inte entydigt ge ett robust svar på alla risker som din vän löper, detta beror helt enkelt på att jag inte har tillgång till all information såsom mängden bevisning, eventuell kameraövervakning med mera. Det kan vara så att åklagaren har fullgod bevisning med följden att det inte blir lönt att försöka smita från rätten. Det ska dock noteras att tilltalad i en brottmålsrättegång kan trots sin frånvaro få en dom meddelad om det är en låg straffskala på brottet.

Om den misstänkte blir fälld så betyder det att denne anses vara skyldig till det aktuella brottet. Den misstänkte är då skyldig att betala vissa (men inte alla) rättegångskostnaderna, exempelvis arvode till försvararen (rättegångsbalken 31 kap 1 §). Resterande belopp av rättegångskostnaderna som den misstänkte inte måste betala kommer istället att betalas med statliga medel. Vad gäller rättsskyddet är det osäkert om det i exempelvis hemförsäkringen ingår ersättning för kostnader (arvoden med mera) brottmål, de flesta hemförsäkringar undantar brottmål och har i regel enbart en ersättningspost för tvistemål. Sammantaget tror jag därför att det föreligger fler risker än fördelar med att försöka undvika lagföring för brottet.

Dani GobraeelRådgivare