FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/04/2024

Kan polismyndigheten få tillgång till min patientjournal?

Jag är kallad till polisen för att höras misstänkt för trafikbrott. Bakgrund är att jag körde omkull med en Voi och skadade mig själv. Vittne uppger att jag vinglade till och därefter föll med ansiktet före ner i vägen. Ingen polis var på plats vid olyckstillfället utan polisanmälan tycks ha gjorts av vittne. På sjukhuset togs prov som visade att jag hade ett P-Etanolvärde på 48. Min fråga är ifall polisen har tillgång till sjukhusets journal och mitt entanolvärde samt vad påföljden kan bli för detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Utredning

Den lagstiftning som främst kommer behandlas vid utredning av ditt ärende är,

Offentlighets- och sekretesslag (OSL)

Allmänna hållpunkter

Sekretess är en grundläggande princip inom hälso- och sjukvården som skyddar patientens integritet och privatliv. Enligt Offentlighets- och sekretesslag (OSL) 25 kap 1 § gäller sekretess för uppgifter i en patientjournal som rör en enskilds hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden, möjlighet att lämna ut sådana uppgifter finns om det står klart att uppgiften inte kan medför men för den enskilde eller någon närstående till denne. Huvudregeln är dock att all patientjournal är sekretessbelagt.

Undantag från huvudregeln stadgas i OSL 10 kap 2 § och 10 kap 27 §, där Polismyndigheten kan begära tillgång till patientjournaler om det är nödvändigt för att utföra sina arbetsuppgifter. Enligt 10 kap. 23 § OSL får en sjukvårdsjournal skickas till polismyndigheten endast om misstanken angår

  1. brott som riskerar fängelse i minst ett år,
  2. försök till brott som riskerar straffet fängelse i två år, eller
  3. försök till brott som riskerar straffet fängelse i ett år, om gärningen innefattat försök till överföring av sådan allmänfarlig sjukdom som avses i 1 kap. 3 § smittskyddslagen (2004:168)

För att sammanfatta är din patientjournal normalt sett sekretessbelagd, men det finns situationer där sekretessen kan brytas för att tillgodose Polismyndighetens behov. Riskerar din gärning fängelse minst ett år eller någon av de ovan angivna punkterna i 10:23 OSL, finns det möjlighet för polismyndigheten att begära ut din sjukjournal.

Straffansvar

Beroende på vilken hastighet som din elsparkcykel uppgår till finns det olika regler att förhålla sig till. Generellt är det förbjudet att köpa elsparkcykel vid alkoholpåverkan.

Att köra en elsparcykel  som kategoriseras på samma sätt som en cykel, kan ansvar för vårdslöshet i trafik i enlighet med lag om vissa trafikbrott utdömas. Vilket straffansvar som kan vara föremål för din situation är svårt att svara på, bedömingen beror på olika omständigheter. Det kan sträcka sig allt från böter till fängelse i tre år.

Med stöd av att ingen olycka (mer än att du skadades) skett har jag svårt att tro att fängelse kommer bli aktuellt. Men, som sagt, är det svårt att dra en fullständig slutsats utifrån den information som tilldeltas.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på nelly.starkengren@Lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning likt denna och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis hoppas jag att min hantering av ditt ärende har varit givande och att det presenterats på ett tydligt och utförligt sätt. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Med vänliga hälsningar,

Nelly StarkengrenRådgivare