Klassificering av elsparkcykel och rättsliga konsekvenser vid olovlig körning
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!
Beroende på dem tekniska specifikationerna så faller elsparkscyklar främst in under kategorin cyklar. En eldriven sparkcykel klassificeras som en cykel om den har en maxhastighet på 20 kilometer i timmen och en motor med max 250 watt. Utrustningskraven för cykel ska då vara uppfyllda, liksom kravet på hjälm för en förare under 15 år. Om något av de två tekniska kriterierna brister är det inte en cykel utan det ligger närmast till hands att klassificera den som en moped klass II. Den måste då uppfylla de tekniska krav som gäller för en moped klass II.
En elsparkcykel med en högre motoreffekt, dock högst 1 kilowatt, och en maxhastighet på 25 kilometer i timmen klassificeras som moped klass II. Däremot om den varken uppfyller kraven för en cykel eller moped klass II får den inte köras på allmän väg.
I förevarande fall är elsparkscykeln konstruerad för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen men har däremot en motoreffekt om 600 watt, vilket överstiger gränsen för en cykel. Det innebär att fordonet klassificeras som en moped klass II och att det krävs att man ska ha fyllt 15 år och inneha körkort, traktorkort eller förarbevis för moped klass II, se 2 kap. 3 § körkortslagen (1998:488). I och med att du är 14 år så innebär det att fordonet körs olovligt, vilket aktualiserar brottet olovlig körning enligt 3 § lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott. Den som uppsåtligen kör ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, döms för olovlig körning till böter.
Sammanfattningsvis, om man kör en elsparkscykel som inte uppfyller kraven för en cykel men för en moped klass II och att varken har fyllt 15 år eller har förarbevis för det så kan man dömas för olovlig körning med böter som påföljd.
Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.
Vänliga hälsningar,