Arvsfrågor med särkullsbarn

Jag är gift med en kvinna som har tre barn sedan tidigare. Vi har inga gemensamma barn. Jag har tre syskon som lever. Hur ser reglerna ut för arv om; Jag dör först. Hon dör först. Inga testamenten är skrivna.

Mvh

Anders

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline.

Regler om arv hittar du i ärvdabalken (ÄB).

Enligt 3 kap. 1 § ÄB ärver den efterlevande maken allt. Den efterlevande maken har emellertid inte full äganderätt (dvs hen kan inte testamentera bort den ärvda del) utan enbart fri förfoganderätt. Det betyder att när den efterlevande maken dör, ska den först avlidnes syskon ärva hälften av den efterlevande makens bo, det framgår av 3 kap. 2 § ÄB.

Skulle din fru gå bort först gäller huvudregeln i 1 § först. Men eftersom hon har egna barn, har de rätt att få ut sin arvslott direkt. De kan dock avstå från denna rätt, och istället få ut sin del av arvet när du går bort (se 3 kap. 9 § ÄB).

Hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Vänligen,

Alfred PeterssonRådgivare