FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt31/08/2020

Är frasen ''enskild egendom'' tillräcklig för att åstadkomma utmätningsförbud?

En fråga för säkerhets skull: Är frasen "enskild egendom" tillräcklig för att åstadkomma utmätningsförbud eller bör den kompletteras med ytterligare förtydligande?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som om du har viss egendom som är din egna, och som du inte vill ska kunna utmätas. Det kan även vara egendom som du vill testamentera bort eller ge bort i gåva som du inte heller vill ska gå att utmäta.

Regler om utmätning och om vad Kronofogden får utmäta för skulder hittar du i Utsökningsbalken (UB). Om du skriver i ett testamente eller gåvobrev att viss egendom ska vara mottagarens enskilda egendom, kommer den enskilda egendomen att omfattas av ett utmätningsförbud. Svaret på din fråga är alltså att det räcker med att skriva att viss specifik egendom ska vara mottagarens enskilda egendom för att denna inte ska gå att utmäta ( 5 kap. 5 § UB).

Om du behöver hjälp med att upprätta testamente, äktenskapsförord eller dylikt är du välkommen att boka tid med våra jurister.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Sanaria SaadRådgivare