Är det okej att använda biprodukter från andra företag och sälja vidare?

Hej, jag gör just nu örhängen av upphittade kapsyler med loggor på. Nu undrar jag om det är okej att sälja dessa eller om jag borde låta bli?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Kul projekt du håller på med! För att besvara din fråga krävs det att vi går igenom lite sakomständigheter:

Vilket typ av verksamhet bedriver du?
Till och börja med kan jag klarlägga att om försäljningen av örhängena är för att tjäna pengar ska vinsten beskattas som näringsverksamhet. Om syftet med projektet är bara för "skoj skull" som eventuellt kan ge en vinst ska det räknas som en hobbyverksamhet. Vidare information om vilken typ av verksamhet du bedriver hittar du på skatteverkets hemsida, här.

Är det okej att använda biprodukter från andra företag och sälja vidare?
Utifrån omständigheterna i din fråga förstår jag det som att din affärsidé är att sälja örhängen av återvunna kapsyler. Företagen som har sin logo på kapsylerna är skyddade enligt Varumärkeslagen. Skyddet medför att deras varor och tjänster är skyddade från intrång av andra näringsidkare. Klassificerar du dig som hobbyverksamhet (se ovan) utgör det inget intrång. Även om din verksamhet klassificerar sig som näringsverksamhet krävs det att din produkt ska vara varor eller tjänster av samma slag, vilket i detta fallet är drycker. Dryck och örhängen anses inte vara varor av samma slag, vilket inte heller ska anses som varumärkesintrång.

Slutsats
Utifrån de omständigheter jag har fått från dig så verkar det vara fritt fram att sälja dina örhängen, oavsett om du gör det som hobby eller näringsverksamhet.

Hoppas du fått större klarhet i vad som gäller kring varumärkesskydd!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare