Är det censur när Twitter och Facebook hindrar publicering av vissa inlägg?

Hej! Jag undrar om twitter och facebook får censurera vilket innehåll dom vill eftersom de är privatägda företag? Eller är detta en inskränkelse på yttrandefriheten?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Förbud mot censur

De svenska grundlagarna Tryckfrihetsförordningen (TF) och Yttrandefrihetsgrundlagen (YGL) innehåller ett förbud mot censur. Censurförbudet innebär att det allmänna, det vill säga staten, kommunerna och övriga offentliga sektorn inte på förhand får granska eller förbjuda publicering av till exempel skrifter eller TV-program (1 kap. 8 § TF samt 1 kap. 11 § YGL).

Det innebär att enbart när det allmänna förhandsgranskar eller förbjuder publicering är det tal om censur. Att ett privatägt företag väljer vad de vill publicera eller inte publicera kan alltså inte utgöra censur.

Sammanfattning

Som privata aktörer kan Facebook och Twitter inte anklagas för censur om de väljer att förhandsgranska eller vägra att publicera vissa inlägg. De har alltså rätt att själva välja vad som ska publiceras och inte.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänligen,
Amanda AitomäkiRådgivare