Hur skyndsamt ska en allmän handling lämnas ut?

Hej, Jag har begärt ut offentliga handlingar från en myndighet. Nu har det tagit över två månader. Är det acceptabelt enligt grundlagen? Jag har själv jobbat för staten. Då tog det max en vecka även om det innebar stora störningar för oss.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Din fråga gäller rätten att ta del av allmänna handlingar. Detta regleras i Tryckfrihetsförordningen, en av sveriges grundlagar.

Rätten att ta del av allmänna handlingar - och skyndsamhetskravet:

2 kap. 15 § Tryckfrihetsförordningen reglerar att:

  • Den som begär ut en allmän handling som får lämnas ut ska genast eller så snart det är möjligt och utan avgift få ta del av handlingen på stället på ett sådant sätt att den kan läsas eller avlyssnas eller uppfattas på annat sätt.

En allmän handling ska därmed lämnas ut genast eller så snart det är möjligt. Det finns alltså ett skyndsamhetskrav när det gäller utlämnande av allmänna handlingar.

Exakt hur lång tid “så snart det är möjligt” innebär beror såklart på omständigheterna i det enskilda fallet. På en generell nivå får dock två månader, högst troligen, anses vara för länge.

Justitieombudsmannen (JO), som granskar den svenska myndighetsutövningen), har gjort tidigare klagomål när svenska myndigheter har tagit för lång tid med att lämna ut begärda allmänna handlingar. I ett beslut (läs här) kritiserade JO Region Dalarna för att ha lämnat ut handlingar först två månader efter begäran. Det ansågs uppenbart att denna långsamma handläggning står i strid med skyndsamhetskravet i tryckfrihetsförordningen.

Sammanfattning:

När någon begär ut allmänna handlingar ska handlingarna ges ut skyndsamt. Två månaders handläggning står högst troligen i strid med detta skyndsamhetskrav.

Jag rekommenderar ytterligare, men tydlig kommunikation med myndigheten, men i en sådan här situation kan även en anmälan till JO vara i fråga. Du kan göra en anmälan här, på JO:s hemsida.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga! Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare