Andrahandshyresgästens ansvar i förhållande till förstahandshyresgäst respektive fastighetsägare

Hej!

Min dotter har hyrt en hyresrätt i andrahand. I samband med att kontrakt för hyresperioden skrevs så betalade hon en månadshyra i deposition. Nu har hon sagt upp lägenheten och förstahandskontraktet är också uppsagt, så de lämnar lägenheten samtidigt. Inför flytten har min dotter gjort en grundlig städning som överenskommet enligt kontraktet. Hon lämnade lägenheten fem dagar innan för att hyresvärden skulle kunna tömma den och göra slutlig flyttstädning. Via mejl hat hon ställt frågan om städningen var okej och fått till svar att det såg bra ut, med anmärkning på två saker som hyresvärden skulle ordna. Därefter gör fastighetsägaren en besiktning och anmärker på några saker med städning och kommer att skicka dit en städfirma för att slutföra städningen. Sofias hyresvärd menar då att hon ska dra av den kostnaden från depositionen innan hon betalar tillbaka den och det är detta vi vänder oss mot. Jag känner att hon blandar ihop ansvarsfrågan. Sofia har kontrakt med förstahandsinnehavaren och hon i sin tur har ett avtal med fastighetsägaren. Jag tycker inte att Sofia ska svara för flyttstädningen i samband med att kontraktet avslutas.

Kan Sofias hyresvärd lägga över ansvaret på den slutliga flyttstädningen på Sofia?

Skulle hon, efter att hon gjort en slutlig besiktning, ha gett Sofia en chans att korrigera sin städning?

Hur gör vi om hon inte betalar tillbaka depositionen?

Tacksam för svar.

Vänlig hälsningar,

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du vill veta vilket ansvar din dotter som andrahandshyresgäst har gentemot förstahandshyresgästen respektive fastighetsägaren, samt hur din dotter kan få tillbaka depositionen.

Regler om hyresförhållande hittar du i jordabalkens (JB) 12:e kapitel, som även kallas för "hyreslagen".

Andrahandshyresgästen och fastighetsägaren har inte något avtalsförhållande

Vid andrahandsuthyrning föreligger två olika kontraktsförhållanden, och hyreslagen är tillämplig på båda. Förstahandshyresgästen är hyresgäst i förhållande till fastighetsägaren och hyresvärd i förhållande till andrahandshyresgästen. Däremot finns det som regel inte något avtalsförhållande mellan fastighetsägaren och andrahandshyresgästen.

Förstahandshyresgästen är ansvarig för lägenhetens skick vid avflyttning

Förstahandshyresgästen bär ansvaret för lägenheten, även under tiden som andrahandshyresgästen bor där. Skyldigheten att lämna lägenheten i det skick som fastighetsägaren kräver vid avflyttning ligger därför på förstahandshyresgästen, och ska regleras enligt deras hyresavtal.

Din dotter svarar däremot för att leva upp till villkoren i hyresavtalet mellan henne och förstahandshyresgästen. Du skriver att dottern har genomfört städning enligt kontraktet men fått anmärkningar. Jag uppfattar det som att hyresvärden själv skulle åtgärda det som föranledde anmärkningen och att depositionen inte skulle användas för att täcka någon kostnad i detta skede. Ett krav på att din dotter måste korrigera städningen, eller att täckning för kostnaden kommer att dras från depositionen borde ha framställts vid den tidpunkten.

Det är därför inte rimligt att förstahandshyresgästen godkänner städningen, för att sedan lämpa över ansvaret på andrahandshyresgästen när fastighetsägaren inte är nöjd.

Depositionen

Avtalet om deposition rör hyresförhållandet, men betraktas vanligen som ett separat avtal. Det som din dotter har kommit överens om med förstahandshyresgästen gäller mellan dem. Vanligtvis betalas depositionen tillbaka efter hyresförhållandet är avslutat om inte hyresvärden har några klagomål avseende åverkan på lägenheten eller inredning, eller exempelvis för att täcka kostnader för att komplettera flyttstädningen.

Om hyresvärden inte har någon anledning att hålla inne depositionen, men vägrar att återföra pengarna, eller en del av summan, finns det möjlighet att ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden (Lag om betalningsföreläggande och handräckning, 2 §).

Mitt råd är att ni först försöker föra en dialog om detta problem med förstahandshyresgästen.

Jag hoppas att jag har kunnat hjälpa dig en bit på vägen med din fråga och vill önska dig ett lycka till!

Med vänlig hälsning,

Hanna LindqvistRådgivare