FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/08/2006

Krävs äktenskapsförord?

Jag har köpt en bostadsrätt och lagt in 150 000 i handpenning. Min pojkvän har ingen möjlighet att lägga någon kontantinsats men vi har ändå beslutat att han ska stå som hälftenägare i och med att vi kommer att dela på räntor och amorteringar. Räcker det att jag och min blivande sambo skriver ett skuldbrev mellan oss för att säkerställa att jag får tillbaka min insats vid en ev separation? Undrar även om jag måste skriva äktenskapsförord för att undvika att ta över min pojkväns CSNskulder om vi gifter oss. Han har mer skulder och mindre tillgångar än jag. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, Det är alltid bra att skriva ett skuldebrev vid en kreditgivning, även mellan sambor. Erat avtal gäller förstås även utan att ett skuldebrev upprättas men ur bevissynpunkt är det aldrig fel att ha alla villkor nedskrivna. Angående din sambos studieskulder så behöver du egentligen inte göra någonting. Enligt äktenskapsbalken 1 kap 3 § (se http://www.lagen.nu/1987:230 ) svarar nämligen varje make för sin egendom och sina skulder. Detta betyder att tillgångarna och skulderna inte slås ihop till en enda massa utan fortsätter att vara separata genom hela äktenskapet. Det är inte förrän vid en bodelning i fall av äktenskapsskillnad (skilsmässa) som parternas egendomar slås ihop och sedan delas. Det går något förenklat till så att varje makes skulder räknas av från dennes tillgångar i giftorättgods och överflödet slås sedan ihop för att därpå delas. En make kan aldrig tvingas överta den andres skulder (utom i undantagsfall om skulden är knuten till en viss egendom som den andre maken tilldelas i bodelningen, t ex en fastighet). Så om din make låt oss säga skulle ha 20 000 i tillgångar och 220 000 i studieskuld så skall 0 kr från hans sida in i bodelningen, inte minus 200 000. Därför krävs inte ett äktenskapsförord i detta fall. Med vänlig hälsning,
Elzbieta KaczorowskaRådgivare