FrågaPROCESSRÄTTDomstol24/02/2010

Överlämning enligt europeisk arresteringsorder

Hej! Jag kommer att bli internationellt efterlyst för bedrägeri i ett annat land, EU-land. Utanför Norden. Det handlar om väldigt liten summa, ca €840. Men han säger att jag är skyldig ca €2000. Jag arbetade för en mäklarbyrå i det EU land vi talar om. Jag förmedlade en hyreslokal. Hyresvärden, hyresgästen och jag skrev under hyreskontraktet. Hyresgästen och värden valde att inte betala moms, vilket ägaren till mäklarbyrån nu också kräver mig på. Han kräver mig även på saker & ting som jag lämnat tillbaka, redskap som jag fick låna då jag började jobba där. Kan erkänna att jag begått ett brott av ringa brtydelse, då jag vid gärningen inte tog till med våld, hade pengarna i min besittning och en väldigt låg summa. När man hyr en lokal så skall hyresvärden respektive hyresgästen betala vardera 10% av en årshyra. 10% går till mig och 10% till mäklarbyrån. Jag menar det att alla i EU landet håller varandra bakom ryggen, vilket innebär att man är rätt så chanslös som utlänning. Här får man i vart fall en rättvis och ärlig chans. Kan jag verkligen överlämnas på grund av ett sånt här brott, som har ett så pass lågt värde? Han kommer att anmäla mig för bedrägeri, men är det bedrägeri, förskingring eller stöld? Vad kan ett sådant straff motsvara i Sverige?

Lawline svarar

Hej, Överlämnande till annat EU-land från Sverige regleras i Lagen om överlämnande från Sverige enligt europeisk arresteringsorder (EAOL). I 2 kap. 2 § EAOL, se https://lagen.nu/2003:1156, anges de krav som enligt huvudregeln ska vara uppfyllda för att överlämning från Sverige ska kunna ske. Dels föreligger ett krav på att gärningen ska motsvara brott enligt svensk lag, och dels finns ett krav på att ett års fängelse ska ingå i straffskalan för brottet enligt den utländska lagens regler. För vissa brott behöver inte dessa krav vara uppfyllda. Det är brott som listats i en bilaga till lagen. Bland dessa återfinns bland annat bedrägeri. Som du förstår går det inte att uttala sig om kraven för överlämning är uppfyllda utan att känna till det efterfrågande landets lagstiftning. Huruvida det är fråga om ett bedrägeri kan jag inte heller uttala mig om utan närmare detaljer men av din fråga förefaller det inte vara fråga om ett bedrägeri enligt den svenska definitionen. Att den efterfrågande personen, du i detta fall, är svensk medborgare hindrar inte att överlämning sker. Däremot kan vissa garantier utverkas för att exempelvis straffet ska avtjänas i Sverige enligt 3 kap. 2 § EAOL, se https://lagen.nu/2003:1156. Med vänliga hälsningar
Maria HolmeRådgivare