Möjligheten att ta tillbaka erkännande i rätten

hej.Om man har åkt fast för snatteri,fast man i själva verket har glömt varan i sin väska,kände mig väldigt dum som hade glömt den när jag åkte fast och kunde inte förmå mig att säga att jag hade glömt den.Tyckte att det lät väldigt patetiskt,så jag sa nåt helt annat och förklara mig själv skyldig, till vakten och polisen pga rädsla,för tagit den har man ju även om det inte var meningen,,kan man ta tillbaka det man har sagt och rätta till det i efterhand.eller blir det ännu värre om man inte sa det rätta från början.Har stor ångest för detta,,jag är en mycket ärlig människa och jag har alltid gjort rätt för mig,men hamnat i en knepig situation.jag kan känna mig skyldig fast jag är oskyldig..Snälla vad gör man i sådant fall..Mår mycket dåligt över detta och kan inte släppa tanken.Mvh Marie R..

Ps vet också att detta leder till att jag kommer för första gången i mitt liv hamna i ett belastningsregister och det får mig att känna ännu mera ångest över att jag inte vågade säga som det var,känner fruktansvärd skam över hela situationen.Varan kostade 169 kr..som jag ändå betalade efteråt för jag ville ha den,så polisen var med när jag betalade den innan dom gick..???

Lawline svarar

Hej

Ditt erkännande är en s.k processhandling och en sådan kan du ta tillbaka i rättegången.

Problemet som kan finnas i rätten är om de tror på din historia och själva trovärdigheten såsom domstolen ser det. Jag tycker att du bör fråga din advokat om detta och förklara vad som hände.

Sammanfattningsvis så binds du inte av ditt erkännande utan du kan ta tillbaka det, problemet är snarare trovärdigheten.

lycka till

Med vänliga hälsningar

Klas EklundRådgivare