Straffskalan för ringa stöld

Vilket straff kan man få för stöld av 100 kr? Ostraffad sen tidigare.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar vad påföljden för en stöld till ett värde av 100 kr blir. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan. Frågor om brott och straff regleras huvudsakligen i brottsbalken (BrB).

Påföljdsbestämningen

Påföljdsbestämningen av ett brott görs i flera led. Först och främst så bestämmer man brottets straffvärde. Det gör man med utgångspunkt i det specifika brottets straffskala och med beaktande av förmildrande eller försvårande omständigheter i utförandet av brottet (29 kap. 2 § BrB och 29 kap. 3 § BrB). Därefter görs en straffmätning med beaktande av omständigheter i lagöverträdarens person (29 kap. 4 § BrB, 29 kap. 5 § BrB och 29 kap. 7 § BrB). I denna del av påföljsbestämningen tar man bland annat hänsyn till huruvida lagöverträdaren är ostraffad sedan tidigare. Mot bakgrund av vad som framkommit av straffvärdet och straffmätningen gör man sedan ett påföljdsval. Det är i påföljdsvalet som man bestämmer vilken typ av straff som lagöverträdaren ska få och hur långtgående straffet ska vara.

I ditt fall

Mot bakgrund av ovan stycke är det som du kanske förstår svårt för mig att ta ställning till precis vilket straff det skulle röra sig om i det specifika fallet. Jag saknar helt enkelt tillräckligt med bakgrund för att kunna ge dig ett exakt svar på din fråga. I detta fall efterfrågar du påföljden för en stöld till ett värde av 100 kr. En stöld som innebär att man tar något av att begränsat värde utgör ringa stöld. Av praxis följer att värden som understiger 1250 kr utgör stöld av “begränsat värde”. Eftersom 100 kr understiger 1250 kr efterfrågar du straffskalan för ringa stöld. I dagsläget kan den som begår ringa stöld dömas till böter eller fängelse i högst sex månader (8 kap. 2 § BrB).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare