Stöld utan uppsåt - konsekvenser och förhållningssätt i domstolen

Min partner och jag, båda med årsinkomster på cirka 2,2 miljoner kronor, handlade nyligen på Ikea och använde självskanning. I stressen under vår lunchrast skannade vi de mindre varorna först men missade några större varor värda över 6000 kronor. Två anställda övervakade självskanningen men ingrep inte när vi gjorde misstaget, utan lät oss passera. Vi hade ingen exakt uppfattning om totalsumman och betalade cirka 3000 kronor utan att kontrollera. Kort efter att vi lämnat butiken, kom Ikea-personal och påpekade att vi missat att skanna varor. De jämförde våra varor med kvittot och bad oss skanna om. Vi insåg vårt misstag och samarbetade. Polisen kom, genomförde en förundersökning och förhörde oss. Vi betalade därefter för de varor vi hade missat, men detta gjordes först efter att polisen varit på plats enligt Ikea-personalens instruktioner.Vi förklarade situationen för polisen och samarbetade fullt ut. Vi har fått en kallelse till domstol. Bör vi hålla fast vid att detta var ett misstag och förklara det i domstolen, eller är det strategiskt bättre att erkänna stöld för att få en lindrigare påföljd? Om vi får dagsböter, kommer vi att få varsin, eller delas beloppet mellan oss? Vad kan summan bli? Varken jag eller min partner har tidigare haft någon kontakt med polisen.Vi tycker att det är orättvist att riskera att hamna i belastningsregistret när det bara finns självskanningskassor, vilket gör att misstag som detta lättare kan uppstå.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer att använda mig av Brottsbalken (BrB) för att besvara frågan.

I den här situationen är det viktigt att förstå både det rättsliga perspektivet och hur domstolen sannolikt kommer att bedöma fallet. Jag ska försöka belysa de mest relevanta aspekterna så att ni kan fatta ett välgrundat beslut.

Misstag eller stöld?

Det centrala i ert fall är om ni kan bevisa att det ni gjorde var ett misstag snarare än ett uppsåtligt försök till stöld. Enligt svensk rätt krävs det uppsåt för att dömas för stöld (1 kap. 2 § BrB & 8 kap. 1 § BrB). Vissa brott har även oaktsamhhetsvarianter, där man kan dömas för att ha gjort något när man borde vetat bättre. Stöld har dock inte den variaten, således kan ni endast dömas om åklagaren kan visa på att ni agerade med uppsåt (någon form av avsikt eller insikt om gärningen ni begick). Om ni kan visa att ni saknade uppsåt att ta varor utan att betala, kan ni argumentera för att det var ett misstag.

Faktorer som kan tala för att det var ett misstag inkluderar:

  • Stressig situation (t.ex. att ni hade bråttom).
  • Samarbete med personalen när felet upptäcktes.
  • Direkt betalning av de missade varorna.
  • Ingen tidigare kriminell historik (vilket indikerar att ni inte har en vana av att begå brott).

Ni kan hålla fast vid att detta var ett misstag och presentera detta för domstolen, särskilt eftersom ni agerat i god tro och samarbetat fullt ut när misstaget upptäcktes. Domstolen kan komma att väga in dessa omständigheter vid bedömningen. Domstolen beaktar allt som förekommit vid rättegången men det är upp till domstolen att avgöra vilken betydelse olika omständigheter ska ha (35 kap. 1 § RB).

Att erkänna stöld för en lindrigare påföljd?

Att erkänna stöld kan ibland leda till en snabbare och enklare rättsprocess, och det kan i vissa fall innebära en mildare påföljd än om man nekar och sedan ändå döms (29 kap. 5-6 §§ BrB).

Om ni känner att ni har tillräckligt med bevis för att visa att det var ett misstag, kan det vara bättre att argumentera för detta. Ett erkännande skulle också innebära att ni hamnar i belastningsregistret, vilket kan påverka er framtid, så det är en viktig faktor att väga in.

Dagsböter: Hur fungerar de?

Om ni döms för ett brott (exempelvis stöld) kan påföljden bli dagsböter. Dagsböter bestäms utifrån två faktorer (25 kap. 2 § BrB):

  • Brottets allvarlighetsgrad (hur många dagsböter ni får, minst 30 och högst 150).
  • Den dömdes ekonomi (hur mycket varje dagsbot blir i kronor, minst 50 kr och högst 1000 kr).

I ert fall med höga inkomster kommer varje dagsbot att bli relativt hög. Antalet dagsböter kan variera beroende på hur allvarligt domstolen anser att brottet är.

Får ni varsin bot eller delas beloppet?

Varje individ får sin egen individuella påföljd. Ni kommer inte få en gemensam påföljd som ni solidariskt svarar för, exempelvis gemensamma dagsböter, utan ni får varsin påföljd.

Självskanning och ansvar

Ni nämner att det bara finns självskanningskassor, och att detta gör det lättare att göra misstag. Detta kan vara en förmildrande omständighet, men det förändrar inte ansvaret som konsument. I butiker med självskanning förväntas kunderna själva säkerställa att alla varor skannas och betalas.

Vad kan ni göra nu

Vad ni bör göra, erkänna eller neka till brott, beror på vad ni kan bevisa. Håll i åtanke att ni troligtvis inte kommer bli tilldelade någon offentlig försvarare. Om ni vill få den bästa möjliga utkomsten av er situation vore det därför i ert intresse att anlita en privat försvarare inför rättegången. Under tiden kan ni samla bevis som kan hjälpa er att motbevisa åklagarens påstående om att det ska ha skett med uppsåt.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare. Jag kan även sätta dig i kontakt med vår ordinarie byråverksamhet om det kvarstår osäkerheter efter vår kontakt.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare