Bröstarvinge eller ej

Min bror har avlidit och frågan är om jag som broder och min döda systers barn är bröstarvingar.Han har inga egna barn eller fru sambo

Lawline svarar

Hej,

Du och din bortgångna systers barn räknas ej som bröstarvingar till din bortgångna bror, för definitionen av bröstarvinge se ÄB 2 kap 1 § https://lagen.nu/1958:637. Är dina föräldrar bortgångna kommer du och din systers barn emellertid träda i deras ställe och dela på arvslotten, se ÄB 2:2.

Med vänlig hälsning

Samuel LundbergRådgivare