Arv efter mormor

hej om min mormor dör och inga testamenten finns,har jag som är barn till en av 3 döttrar någon rätt till min mormors saker?

Lawline svarar

Hej!

Du kan ha rätt till arv efter din mormor. Dock inte som huvudregel.
Huvudregeln är i 2kap. 1§ Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637) att arvlåtarens (din mormors) närmaste arvingar är dennes avkomlingar (din mor och hennes systrar). Är din mor död så träder du i hennes ställe som arvtagare. Detta är ett sätt du kan ha rätt till arv efter din mormor.

Ett annat sätt är om din mor avstår arvet till förmån för dig. Då träder du in som arvtagare och får dela arvet med din mors systrar.

Men som sagt. Som huvudregel har du som barnbarn ingen rätt till arvet efter din mormor.

Vänligen

Bo OlssonRådgivare