Fördelning av egendom efter båda makarnas död

jag är efterarvinge till min syster,nu har även maken gått bort

han har två döttrar från ett tidigare äktenskap.

Min fråga hur kommer kvarlåtenskapen att fördelas mellan oss 3.??

Lawline svarar

Hej!

En bodelning skedde förmodligen när din syster gick bort vilket medförde att den efterlevande maken visste vad som han ägde fullt ut respektive med fri förfoganderätt. Med fri förfoganderätt menas egendom som kan konsumeras hur arvtagaren vill med restriktionen att den egendomen inte får testamenteras bort, vilket vidare betyder att den efterlevande maken inte kan testamentera bort egendom som tillhörde den döde maken efter bodelningen.

Eftersom båda nu är döda kommer kvarlåtenskapen fördelas så att, om inget annat är testamenterat, till respektive arvingar.

Jag har inga detaljer om släktträdet vad gäller din syster men om du är enda arvingen kommer du ärva allt som hon hade efter bodelning eller om efterlevande make valde att avstå bodelning. Du kommer alltså att ärva hennes enskilda egendom och hennes del av giftorättsgodset. Den andra makens barn kommer bara ärva av sin far och inte din syster, om inget är testamenterat som sagt.

Vänliga hälsningar,

Anton StrandbergRådgivare