Uthyrning av bostadsrätt i andra hand

Hej,

jag vill köpa en lägenhet men kan bo i den bara efter 2 år. Påverkar det något?Kan jag hyra ut den under den här tiden?

Tack för svaret.

Lawline svarar

Hej!

Enligt 7:10 bostadsrättslagen får uthyrning i andra hand som huvudregel endast ske efter styrelsens medgivande. Vägrar styrelsen samtycke till andra hans uthyrning får bostadsrättsinnehavaren ändock hyra ut lägenheten i andra hand med hyresnämndens samtycke, 7:11.

Uthyrningar i andra hand brukar regleras i föreningens stadgar och normalt ges samtycke för uthyrningen i ett år, t ex om det gäller studier eller tillfälligt arbete på annan ort.

Det du bör göra är ett kontrollera stadgarna och ta kontakt med styrelsen.

Bostadsrättslagen kan du läsa:https://lagen.nu/1991:614

Vänligen,

Louise DanielsonRådgivare