FrågaEKONOMIÖvrigt24/10/2007

Suppleants ansvar och utträde

Då jag för tre år sedan arbetade för ett företag så blev jag övertalad att sitta med i styrelsen som suppleant under förespeglingen att det bara var formalia och att jag inte kunde bli ekonomiskt ansvarig för någonting. Jag var aldrig involverad i något som helst styrelsearbete. För drygt två år sedan lämnade jag företaget. Nu har förataget hamnat i ekonomiska bekymmer och jag har blivit kontaktad av två parter som vill att jag betalar skulder som företaget ådragit sig. Jag har kollat upp företaget och det visar sig att jag fortfarande finns med som suppleant för förateaget i bolagsverkets register. Jag har därför skickat ett rekommenderat brev till företaget i vilket jag omedelbart avsäger mig mitt styrelseuppdrag. Min fråga är nu om jag kan göra någonting själv för att utträda ur styrelsen eller om jag är utlämnad till att företaget hjälper mig med detta (vilket de kanske struntar i)? Räcker det med brevet? Tack!

Lawline svarar

Hej! Det är svårt att besvara din fråga då du inte skriver vilken typ av företag det handlar om. Det finns inga uttryckliga regler i lagen om handelsbolag och enkla bolag, http://www.lagen.nu/1980:1102 vad gäller styrelsens och dess suppleanters ansvar å bolagets vägnar. Förmodligen gäller där att du kan krävas på betalning enligt vanliga skadeståndsregler enligt Skadeståndslagen. Det innebär att du kan bli ersättningsskyldig för person eller sakskada du orsakat uppsåtligen eller av oaktsamhet. I detta fall rör det sig förmodligen dock om ren förmögenhetsskada vilket innebär att du endast kan bli ansvarig om du begått brott http://www.lagen.nu/1972:207 . Vad gäller aktiebolag har suppleanter samma rättigheter och skyldigheter som en ordinarie styrelseledamot, se Aktiebolagslagen 8 kap 3§ 2 st, http://www.lagen.nu/2005:551 . En styrelseledamot som uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar bolaget då denne fullgör sitt uppdrag ska ersätta skadan, detsamma gäller om styrelseledamot överskrider Aktiebolagslagen, Årsredovisningslagen eller företagets bolagsordning och därigenom skadar annan, ABL 29 kap 1§. Vad gäller ditt uppdrag verkar det inte som att du varit aktiv så jag har svårt att se på vilket sätt du skulle ha skadat bolaget eller någon annan så kallad tredje man. Du skriver att företaget har ekonomiska problem. Då ett aktiebolag hamnar i en situation så att det blir likvidationspliktigt kan det ligga på styrelsens ansvar att upprätta en så kallad kontrollbalansräkning och därefter vidta ytterligare åtgärder. Om styrelsen underlåter att göra detta, eller driver bolaget vidare trots att ansökan om likvidation ska företas blir styrelsen betalningsansvarig för de förpliktelser som därefter uppkommer för bolaget. Här gäller dock att den som krävs på betalning alltid kan visa att han/hon inte varit försumlig och därmed undgå betalningsansvar. Jag skulle nog vilja påstå att det är tveksamt om du, utifrån dina uppgifter, kan anses ha varit försumlig. Vidare gäller att en mandatperiod för en styrelseledamot i ett aktiebolag kan vara högst 4 år, ABL 8 kap 13§ 2 st. Vill du avsäga dig ditt uppdrag kan du anmäla det till styrelsen, ABL 8 kap 14§. Det är dock först då anmälan ankommit till Bolagsverket som avgången får verkan. Du kan även själv faxa eller skicka ett e-mail till Bolagsverket om din avgång om du inte litar på att företaget kommer att vidarebefordra din anmälan. Jag hoppas att mitt svar ger dig viss vägledning. Lycka till! Med vänlig hälsning
Josefine HellquistRådgivare